Марія Каллас: своє обличчя

FacebookTwitterLinkedinTelegram

Оперу вона перетворила на драматичний театр, а дівчинку, яка з дитинства уникала дзеркал, – на зразок аристократичного смаку, що захоплював мільйонерів. «У мене не було свого обличчя, я створила його сама», – зізнавалася зірка, котра починала кар’єру з вагою понад 100 кіло та зором мінус 7. Професійні придбання подарували оперній діві славу, а особисті втрати – безсмертя.

Сцена і діаманти

До ексклюзивних коштовностей примадонни додавалися два бодігарди. Охоронці відповідали не лише за безпеку знаменитості, а й за збереження її коштовних скарбів, з якими особливо важлива персона не розлучалася навіть на пляжі. Ювелірні прикраси Марії Каллас могли б стати самостійною темою для знайомства з їхньою володаркою.

Багатомільйонний стан «золотого голосу» після загадкової смерті співачки породив чимало суперечок, і анонімний продаж відомої колекції на аукціоні Sotheby’s у 2004 році став сенсацією. Світовий інтерес викликали одинадцять улюблених прикрас Марії Каллас із попередньою оцінкою в $1 000000.

Ювелірні прикраси Марії Каллас

Коштовності з колекції Callas у Лугано, Швейцарія, у 2004 році. Автор фото – Карл Матіс/nytimes.com

За цифру з шістьма нулями в Женеві виставлялися рубіновий браслет, перлинні сережки та перстень з діамантом 11,7 карат. Раритети, що пішли тоді з молотка до нових рук, були як особистими придбаннями співачки, так і подарунками її шанувальників. На згадку про артистку у швейцарській столиці було придбано розкішні презенти королеві опери від чоловіків, які відіграли важливу роль у її житті: чоловіка-продюсера Джованні Менегіні та грецького магната Аристотеля Онассіса.

Мовчазними свідками радісних і сумних подій у житті Марії Каллас виявилися найвідоміші прикраси ювелірного бренду Van Cleef & Arpels. У кольє та браслеті з бірманськими рубінами і великими діамантами зірка завжди робила фурор на світських заходах. Вечірнє вбрання от кутюр та розкішну шубу селебріті доповнювала позолоченою сумочкою, інкрустованою діамантами.

Оперний шик

«Співачка була дівою, примадонною, королевою, богинею, – не скупився на компліменти володарці магнетичного сопрано французький кутюр’є Ів Сен-Лоран. – Схуднувши на 35 кілограмів, Марія повністю змінила колишній образ і стала втіленням елегантної жіночності. Новим стилем вона обрала сукні міді в ансамблі з вишуканими прикрасами, до яких Каллас була дуже вимогливою».

Часта гостя паризького ювелірного бутіка придбала на Вандомській площі ексклюзивний скарб Cinq feuilles. Витончену платинову брошку у формі квітки з п’ятьма пелюстками з дорогоцінного каміння чотирьох видів огранювання VIP-клієнтка замовила в 1967 році особисто: рідкісної краси виріб декорували овальні рубіни 15,77 карата і діаманти 16,35 карата.

Марія Каллас вибирає ювелірні вироби Cartier в Мілані, 1957 рік

Марія Каллас вибирає ювелірні вироби Cartier в Мілані, 1957 рік

У колекції прикрас Марії Каллас також було багато великих перлів, що вигідно відтіняли її смоляне волосся. Сліпучо білі нитки намиста і виразні кольє були пристрастю яскравої брюнетки з палким поглядом тигриці. Персні чи сережки для виступів зірка вибирала особливо ретельно. У театральних образах Марії Каллас часто виблискувало коштовне каміння Swarovski. Спеціально для її оперних партій фірма створила у 1950-60-х роках вироби ювелірного мистецтва – діадеми, кольє та підвіски від міланських дизайнерів Енніо й Антоніо Марангоні. Серед прикрас Марії Каллас були так само коштовності її власної розробки.

Умова кохання

Попри те, що останню оперну партію артистка виконала в 1965 році, померла в 1977-му, а з дня її народження минуло рівно 100 років, вона до сьогодні залишається співачкою, що найбільше продається й обговорюється в світі.

Грецькі емігранти в Нью-Йорку мріяли про спадкоємця і були засмучені народженням у них 2 грудня 1923 року доньки. Мати забороняла дівчинці підходити до дзеркала, відволікаючись від занять. Із трьох рочків мала слухала класичну музику, з п’яти – грала на фортепіано, з восьми – брала уроки вокалу.

Молода Марія Каллас грає на піаніно

Молода Марія Каллас грає на піаніно

1934 року Марія посіла друге місце у відповідальному радіоконкурсі, удостоївшись за виконання арії Кармен своєї першої нагороди – наручного годинника. Раннім успіхом 10-річна дочка привернула увагу матері, яка свого часу мріяла стати піаністкою. Задоволена Євангелія нарешті похвалила Марію, й у дитини вперше з’явився шанс досягти недоотриманої материнської любові працею та досягненнями. До кінця своїх днів дочка безвідмовно утримуватиме родину, проте передчасно піде з життя на самоті, хоча мати з сестрою житимуть із нею в одному місті.

Мистецтво без кордонів

А поки що Марії лише 13, і мати вивозить юне обдарування до Греції. На землі предків дочка мала вивчити не знайому їй мову і вступити до консерваторії (Каллас прийняли на навчання на три роки раніше, ніж належало за віком). У 1940 році здібній співачці випала честь виконати головну партію в «Тосці» на оперній сцені Афін, вийшовши на заміну хворій солістці, яка стане її конкуренткою.

Однак після повернення через п’ять років до Америки Каллас довелося заявляти про себе заново. У рідному Нью-Йорку 1945 року підсліпувату молоду виконавицю із зайвою вагою на велику сцену не брали. Її концертна історія була попереду. Невдовзі відчутні перетворення скоять із володаркою трьох октав диво, і сучасники назвуть співачку la divina – «божественна».

Марія Каллас, 1947 р.

Марія Каллас, червень 1947 р., автор фото – Amilcare Ponchielli 

Після двох років невдач з американськими продюсерами Марія витягла свій щасливий квиток, познайомившись із американо-італійським оперним співаком, вокальним педагогом та імпресаріо Джованні Дзенателло. Ініціатор фестивалю «Арена ді Верона» довірив їй головну партію в опері «Джоконда». З 1947 року американська співачка грецького походження пов’язала своє життя з Італією, дебютувавши в амфітеатрі у диригента Тулліо Серафіна, який увів її у світ великої опери. 1948 року Каллас виконала головні партії в «Аїді» та «Нормі», а за рік одночасно співала (на одному тижні) різнопланові партії Брунгільди у «Валькірії» та Ельвіри у «Пуританах». Однаково успішне виконання творів Вагнера і Белліні створило феномен універсальної співачки з широкою голосовою палітрою.

«Чотири голоси в одному горлі»

Протягом музичної кар’єри Марія Каллас розкрилася у ліричних, драматичних та колоратурних партіях, виступаючи у різних вокальних амплуа: лірико-драматичного сопрано, драматичної колоратури та мецо-сопрано. Критики називали різнобічну вокалістку «чотири голоси в одному горлі».

Зльоту кар’єри сприяла дружба з власником відомої студії звукозапису та випуску після прем’єр платівок. Число шанувальників Марії Каллас невпинно зростало, і одного разу співачка почула освідчення у коханні від мільйонера-театрала з Верони.

Марія Каллас з чоловіком Джованні Менегіні

Марія Каллас з чоловіком Джованні Менегіні в аеропорту Ніцци, 1959 рік

Місцевий промисловець Джованні Баттіста Менегіні був удвічі старшим від Марії і зазвичай проводив багато часу в опері. Молода солістка примножила його інтерес до цього виду мистецтва: щовечора протягом сезону постійний слухач обдаровував улюблену виконавицю квітами та знаками чоловічої уваги. Потім були спільні виходи у світ і продаж бізнесу задля вкладення коштів у кар’єру la divina.

1949 року пара з 30-річною різницею у віці оформила шлюб. У Марії Каллас з’явився вірний друг та вправний організатор. Продюсер з великим досвідом власного бізнесу хвацьки взявся за «розкрутку» своєї протеже, і вже за рік про нову зірку дізнався світ: Каллас запрошували виступити міланська «Ла Скала», лондонський «Ковент-Гарден» і нью-йоркська «Метрополітен-опера».

Новий образ

У наступні двадцять років співачка змінить свій сценічний образ до невпізнання. І це торкнеться як зовнішності, так і характеру. Набуття популярності матиме збіг із вражаючим схудненням, але жорстка дієта спричинить нервові зриви.

Від усіх, з ким працювала, Марія вимагала високої віддачі і швидко заслужила на репутацію скандалістки. Ситуацію ускладнювали завищені очікування з боку адміністраторів: Каллас доручали найвідповідальніші партії, і від прими вимагалася стабільна майстерність. Виявитися не в кращій формі для солістки було рівносильно провалу. І коли бронхіт завадив їй доспівати партію, рішення перервати виступ виявилося згубним для її кар’єри.

Концерт Марії Каллас, 1959 р.

Концерт Марії Каллас у Концертгебау в Амстердамі, 1959 р.

Скандал вибухнув під час візиту до театру президента республіки. Співачка попереджала адміністрацію про погане самопочуття, але їй не надали заміни. Відвідування високим гостем постановки «Норми» у Римі викликало додаткові переживання в артистки. Через не змикання зв’язок Каллас кілька разів не потрапила у ноти і відмовилася виходити на сцену у другому акті. Публіка була обурена, а рецензенти засуджували «кепський характер» переоціненої зірки.

Помста Мельпомени

На наступну прем’єру опери Белліні «Пірат» співачка прийшла після операції. Відновлення відбувалося важко: Марія не могла ні їсти, ні спати. Але на сцені «Ла Скали» артистка трималася впевнено, виступ пройшов на висоті, і публіка сприйняла його із захопленням.

Проте керівництво театру не дало артистці насолодитися тріумфом. Коли Каллас виходила на уклін, її несподівано відокремили від залу раптово спущеною протипожежною завісою. Це було знаком ворожнечі. Артистка сприйняла те, що сталося, як зведення рахунків: «Це слід було зрозуміти так: забирайся геть, виставу закінчено».

Марія Каллас, опера Белліні «Пірат»

Марія Каллас, опера Белліні «Пірат» (Мілан, 1958)

Співачці, яку раніше звеличували, довелося пережити й повалення. З важкою душею Марія покинула Італію, щоб сконцентруватися на продовженні кар’єри в Америці. Та професійна криза збіглася з особистою. У турбулентний період співачка усвідомила, що потребує змін і в сімейному житті. Незабаром у Менегині з’явиться суперник. Подальше рішення принесе Марії Каллас незвідане жіноче щастя і водночас велике випробування. Тигриця зустріне чоловіка, для якого буде готова стати домашньою кішкою. Чи буде воно того варте? У долі такого не питають.

Однієї крові

15-річний роман оперної королеви Марії Каллас і танкерного короля Арістотеля Онассіса – із тих любовних історій, про які пишуть у книгах. На момент їхнього знайомства 53-річний батько трьох дітей вже 15 років жив у вигідному для бізнесу другому шлюбі з грецькою аристократкою і мав в особистому минулому купу гучних романів. Харизматичний мільярдер умів справляти враження на видатних жінок, і Каллас не стала винятком.

Арістотель Онассіс

Арістотель Онассіс, 1967 р., автор фото – Pieter Jongerhuis/wikimedia.org

За зустрічами на віденському балу і світських вечірках на Марію з чоловіком чекало запрошення на яхту Онассіса «Крістіна», серед гостей якої в тому круїзі були герцоги і навіть подружжя Черчілль з дочкою та канаркою. Супроводжувала на борту чоловіка і дружина судновласника Онассіса Тіна. Коли вона застала Арістотеля у пристрасному поцілунку з одруженою гостею Марією Каллас, то надала вражаючій події негайного розголосу. Вимушеним свідком скандалу став навіть Вінстон Черчілль.

Осоромлена співачка змушена була поспішно попроситися зійти на берег. Але за тиждень Онассіс з’явився у неї вдома і запропонував чоловікові Марії великі «відступні», аби лише він відпустив дружину до нього. Вночі Каллас, закохана, немов дівчисько, покинула дім і на крилах любові полетіла до свого Арісто: «Лише з ним я дізналася, як це – бути жінкою». Заради того шаленого кохання зірка перервала оперну кар’єру. А в 43 роки вона наважилася народити від 60-річного Аристотеля дитину. Новонароджений син Омеро не вижив. І удари долі для Марії тоді лише починалися.

Грецька трагедія

Свобода, отримана від розлучення з попередньою дружиною в 1960 році, дала Аристотелеві можливість для нового шлюбу. Проте, він буде не з Марією. Відносини, що їх Каллас називала в інтерв’ю «чутливою дружбою», зіпсувалися на тлі професійних втрат співачки. Що могло бути гіршим для оперної зірки: вона перестала контролювати свої вокальні можливості. «Я втратила голос у твоєму ліжку», – дорікне Каллас Онассіса. Вона з образою скаже йому: «Голос, який люди називали божественним, ти слухав, ліниво пожовуючи жуйку». Звичайно, Аристотель не був причетний до цієї трагедії: фахівці згодом знайшли причину втрати спроможності до співу у хворобі гладкої мускулатури Марії Каллас. А недоброзичливці звинувачували у втраті майстерності зміну діяльності жінки, яка перестала займатися співом і деградувала у світському неробстві в оточенні діамантів.

Марія Каллас і Аристотель Онассіс

Марія Каллас і Аристотель Онассіс, під музику скрипок у Парижі, Франція, 21 грудня 1966 року

Дізнавшись із газет про шлюб коханого чоловіка з іншою перфектною обраницею, Каллас спробувала повернутися на сцену, однак з її запізнілих спроб нічого не вийшло. Тим часом Арістотель Онассіс увійшов в історію як останній чоловік удови американського президента Джекі Кеннеді. Кажуть, він теж не став щасливим. Онассіс пішов із життя у 1975 році, а 16 вересня 1977 року мертвою була знайдена у паризькій квартирі Марія Каллас.

На думку кінорежисера Франка Дзеффіреллі (постановника опери, в якій співала наприкінці життя оперна зірка), співачка могла стати жертвою подруги-акомпаніаторки, котру вабили її статки. Але за фактом $12 000 000 успадкували мати Марії й її колишній чоловік, за версією якого 53-річна екс-дружина наклала на себе руки. Відсутність зрозумілої причини смерті продовжує викликати цікавість до цієї історії у сучасних дослідників. У 2002 році було опубліковане припущення лікарів, що зупинку серця викликало не можливе отруєння, а інфаркт міокарда, що став ускладненням дерматоміозиту (саме цей діагноз назвав колись лікар співачки причиною втрати голосу).

Не залишилося й останків Марії Каллас. Після виявлення вкраденого з паризького колумбарію пороху співачки знайдений попіл було розвіяно над Егейським морем, а на цвинтарі Пер-Лашез зберігається лише порожня скринька.

Фото: wikipedia.org, nytimes.com, pinterest.co.uk

FacebookTwitterLinkedinTelegram

ПРОКОМЕНТУВАТИ

Прокоментувати

ТЕЛЕГРАМ

FACEBOOK

ПРО НАС

Логотип 50 Plus

50Plus – це медіа-ресурс про спосіб життя покоління 50+. Наша місія – надавати цікаву і корисну інформацію читачам та надихати їх на новому етапі життя.

ПІДПИСКА

Підпишіться на розсилку, щоб отримувати щотижневий дайджест.

RU