Рита Гейворт: секс-бомба №1

Саме ця «богиня голлівудського Олімпу» виявилася причетною до появи популярного терміну через розміщення її зображення на атомній бомбі.

Еротичним символом Америки дочка іспанського танцюриста з циганським корінням Маргарита Кармен Кансіно (материнське прізвище Гейворт вона взяла для акторської діяльності) стала після зйомок у любовній мелодрамі «Гільда». В знак компліменту виконавиці коронної ролі американські військовики назвали випробувану у 1946 році ядерну зброю з фото Рити Гейворт «Гільдою», а за самою голлівудською знаменитістю, внесеною Американським інститутом кіномистецтва до сотні найвидатніших зірок кіно, тоді вперше закріпилося визначення «секс-бомби». До дня народження згадуємо життя та фільми Рити Гейворт – фахової танцівниці і привабливої жінки, що мала гроші, шанувальників і п’ять шлюбів, але так і не пізнала справжнього кохання.

Рита Гейворт: секс-бомба №1

Школа танців

Народилася майбутня зірка 17 жовтня 1918 року на батьківщині мюзиклу – в Нью-Йорку. Родина з Брукліну виховувала ще двох синів, але батьківська увага була прикута до доньки, в якій виходець із Севільї, відомий виконавець фламенко Едуардо Кансіно одразу побачив свою майбутню партнерку по іспанських танцях. З трьох років він навчав дівчинку вправно рухатися на танцполі, тоді як мати, хористка з шоу, напівірландка-напіванглійка Волга Гейворт, мріяла про акторське майбутнє для дочки. Риті вдалося виправдати обидва сподівання. Хоча Маргариті Кармен і не подобалися хореографічні вправи, що вкрали у неї дитинство, саме школа танців становила отриману нею освіту, що вже у восьмирічному віці привела юну танцівницю у кіно.

Маленька Рита з братами

Маленька Рита з братами

На знімальний майданчик фільму La Fiesta маленька виконавиця потрапила у 1926 році, а наступного року родина переїхала до Голлівуду. Там батько відкрив танцювальну майстер-студію, де з-поміж учасниць масовки навчав зірок Джин Харлоу та Джеймс Кегні. У період Великої депресії той бізнес було закрито, і на життя довелося заробляти парними виступами батька з дочкою. Тож після раннього дебюту в кіно неповнолітня німфетка ще десять років танцювала хабанеру у мексиканських нічних клубах, підсилюючи свої «латинські» риси вичорненим за підказкою імпресаріо волоссям. Публіка була переконаною в її мексиканському походженні, і саме екзотичних танцівниць 17-річна Рита грала у перших картинах за контрактом із Fox.

Вирок – «нездара»

Лише в четвертій стрічці акторка іспано-американського походження вперше заговорила, виказавши глядачам повну відсутність у себе очікуваного латинського акценту. Та невдовзі студію, що змінила назву на 20th Century Fox, очолив новий керівник Дерріл Занук, який розпорядився вирізати зі щойно змонтованого фільму 1936 року «Лист Гарсіа» всі сцени з молодою виконавицею, названою ним «нездарою». Цікаво, що і надалі експерти відмовляли зірці в акторському хисті, визнаючи в ній лише жіночу привабливість, якої вистачало для успіхів фільмів з Ритою Гейворт. А ще вона вміла знаходити корисних для її благополуччя ресурсних чоловіків, які допомагали красуні в житті та кар’єрі.

Першим чоловіком Рити Гейворт через рік після невдачі з 20th Century Fox став продавець автівок із репутацією голлівудського Монте-Крісто Едвард Чарльз Джадсон, для якого легальний бізнес, подейкували, був лише прикриттям, а чим він насправді заробив свої статки, ніхто не знав. Це він зробив з Маргарити Кармен Кансіно Риту Гейворт, змусивши дружину взяти для роботи мамине дівоче прізвище і виконавши власну обіцянку відкрити їй двері кіностудії Columbia Pictures. Для реалізації амбітного плану Ед Джадсон оплатив аматорці уроки сценічної мови, наказав пофарбуватися в рудий колір, висвітлити, а потім видалити на сеансах електролізу зайве волосся на лобі і змінити заради нового образу форму носа.

Едді Джадсон і Рита Гейворт.

Едді Джадсон і Рита Гейворт

Народження зірки

Понад рік тривали естетичні перетворення, в яких взяв участь відомий пластичний хірург Джоел Прессман. Золотокудра Рита Гейворт народилася після щотижневого втручання фахівців, що у процедурному кабінеті підняли її лінію волосся майже на два сантиметри, щоб облагородити чоло. Метаморфози з обличчям збільшили шанси акторки на отримання ролей, але спочатку то були нашвидкуруч зроблені малобюджетні фільми, в яких Рита Гейворт з’являлася три-чотири рази на рік, однак не справляла особливого враження ані на глядачів, ані на критиків. Прізвище Гейворт уперше було представлене 1937 року в титрах пересічного детектива «Тінь», після чого режисер Говард Хокс взяв акторку у картину «Лише янголи мають крила».

Кадр з фільму «Лише янголи мають крила».

Кадр з фільму «Лише янголи мають крила»

Роль «іншої жінки» у стрічці 1939 року про пригоди поштових пілотів у Південній Америці, а також роботи Рити Гейворт у фільмах «Ангели над Бродвеєм» і «Музика в моєму серці» дозволили президентові компанії Columbia Pictures Гаррі Кону перевести обнадійливу виконавицю у проєкти категорії «А» та здавати її в оренду іншим студіям, як це було заведено в Голлівуді. Тож наступними роботодавцями акторки стали кінокомпанії Metro-Goldwyn-Mayer (у 1940 році Рита Гейворт зіграла у стрічці «С’юзан і бог») і 20th Century Fox (у кольоровій мелодрамі 1941 року «Кров і пісок» продюсер Дерріл Занук під впливом сприятливих рецензій критиків заново відкрив для себе акторку, яку свого часу, виходить, недооцінив).

Дівчина з обкладинки

До рідних павільйонів компанії 20th Century Fox нова зірка повернулася загальною улюбленицею. 1941 року на обкладинці солідного журналу Life з’явилося фото Рити Гейворт у напівоголеному вигляді, що започаткувало нові видавничі традиції, небачені раніше. Актор, танцівник, хореограф і співак Фред Астер вибрав Риту Гейворт для спільної роботи у мюзиклах 1941– 1942 років «Розбагатіти не судилося» і «Немає за тебе чарівніше». Метр називав нову партнерку неперевершеною танцівницею і незрівнянною спокусницею, однак сама «дівчина з обкладинки» фатальною жінкою себе не вважала, а ще вона засмучувалася через те, що не вміла співати (для глядачів було секретом, що її вокальні номери озвучували інші акторки).

Рита Гейворт на обкладинці журналу Life

Та студія попри все спішно готувала для нової старлетки чергові постановки – костюмний мюзикл «Моя дівчина Сел» та епічну драму «Легенди Манхеттена». Робота позначилася на особистому житті Рити Гейворт – у 1942 році акторка розлучилася з Едом Джадсоном, щоб взяти шлюб з партнером по «Моїй дівчині Сел» Віктором Матьюром. Але тим планам завадив несподіваний суперник. Ним став автор новаторської радіопостановки 1938 року «Війна світів» за романом англійського фантаста Герберта Джорджа Веллса, американський кінорежисер, сценарист, актор і продюсер Орсон Веллс. Побачивши Риту Гейворд у картині «Кров і пісок», він того ж дня помчав назустріч долі й освідчився акторці у коханні.

«Першокласне сміття»

Імпровізація і натиск окупилися: 1943 року зірка вийшла заміж за Орсона Веллса, а через рік на екрани вийшов другий кольоровий мюзикл з Ритою Гейворт, що так і називався – «Дівчина з обкладинки» (там її партнером був видатний голлівудський танцюрист Джин Келлі). Наступна робота «Сьогодні та щовечора» про Лондонський мюзик-хол, що не закривався навіть під час гітлерівських бомбардувань, став ще більш значною віхою у фільмотеці зірки. Залишалося дочекатися закінчення Другої світової війни і знятися у мелодрамі «Гільда», щоб золотими буквами вписати своє ім’я в історію американського кінематографу, попри те, що критики небезпідставно називали картину з безглуздим сценарієм «першокласним сміттям».

Рита Гейворт у мелодрамі «Гільда»

Рита Гейворт у мелодрамі «Гільда»

Та навіть у «смітті» глядачі помітили блиск золота: нікого не залишила байдужою культова сцена з еротичним зніманням Ритою Гейворт рукавички. Філігранно зіграний зіркою епізод було названо «стриптизом», а акторку визнали за нього секс-символом і назвали на честь її героїні атомну бомбу. Щоправда, сама «богиня кохання» не була у захваті від не узгодженого з нею рішення і навіть поривалася протестувати, але чоловік відмовив її від імпульсивного кроку, що міг бути розцінений як непатріотичний. На відміну від убивчої зброї, «секс-бомба» народила першу дочку Ребекку і розлучилася з її батьком після п’яти років цілком щасливого шлюбу. За іронією долі, розлучення поєднало колишнє подружжя на екрані.

Народила принцесу

Вперше актори зіграли разом у картині 1948 року «Леді з Шанхаю». Нова зовнішність платинової білявки шанувальникам її попереднього образу не сподобалася, стрічка провалилася у прокаті, й акторку занапастила глибока творча криза. У тому стані розчарована в акторському ремеслі жінка одразу ж знову вийшла заміж, хоча колишній чоловік Рити Гейворт продовжував плекати до неї романтичні почуття і після розлучення. Третім чоловіком Рити Гейворт став син султана та всесвітньо відомого ісламського духовного лідера Ага-хана III принц Алі Хан. З мільйонером-плейбоєм зірка познайомилася під час першої подорожі до Європи – вони зустрілися у 1948 році на французькій Рив’єрі.

Рита Гейворт і Алі Хан

Рита Гейворт і Алі Хан

На той час новий обранець американської акторки ще був одружений у попередньому шлюбі, але людський осуд не зупиняв пару, що не ховалася від репортерів. До Голлівуду акторка повернулася лише для того, щоб розірвати контракт зі студією. За таке рішення зірці довелося сплатити неустойку в чверть мільйона доларів. Колишній чоловік Рити Гейворт Орсон Веллс так коментував те, що сталося: «Становище, про яке інші люди не могли і мріяти, не приносило Риті жодної радості. Вона зневажала своїх героїнь, і їй не подобалося бути Ритою Гейворт». У прагненні розпочати нове життя далеко від Голлівуду Рита без жалю поїхала жити в іншу країну, де народила 1949 року другу дочку, принцесу Ясмін Ага Хан.

«Десятиліття пекла»

Однак кожен шлюб зірки тривав не більше п’яти років. Специфічний спосіб життя (ймовірна подружня невірність) і обов’язки Алі Хана важко сприймалися дружиною-американкою, до того ж їй складно давалося вивчення французької мови. Розлучення з принцом відбулося у 1953 році, і за традицією того ж року жінка пірнула у наступний шлюб. Четвертим чоловіком Рити Гейворт став американський актор та співак Дік Геймс, з яким вона розлучилася вже через два роки. Останнім чоловіком Рити Гейворт у 1958–1961 роках був продюсер Джеймс Гілл, а її прощальним успіхом – робота з Френком Сінатрою у «Приятелі Джоуї». В старості у Рити Гейворт залишилися алкоголь, психоаналітик і хвороба Альцгеймера.

Рита Гейворт, Дік Геймс, Ребекка Уеллс і Ясмін Хан

Рита Гейворт, Дік Геймс, Ребекка Уеллс і Ясмін Хан

На зйомках картини 1972 року «Гнів господній» акторці довелося підказувати кожну репліку. 1981 року стан зірки настільки погіршився, що Верховний суд Лос-Анджелеса визнав її неспроможною про себе попіклуватися і визначив її опікункою дочку Ясмін, яка доглядала матір в останні роки життя. «То були два десятиліття пекла», – сказала опікунка про хворобу Рити Гейворт. Померла секс-бомба №1 у своїй квартирі на Манхеттені в травні 1987 року, але на той момент вона навряд чи вже пам’ятала, якою спокусливою жінкою колись була, кого надихала і якого кохання прагнула сама, але не втримала чи просто не знайшла…

Фото з відкритих джерел

WhatsappTelegramViberThreads

ПРОКОМЕНТУВАТИ

Прокоментувати