Виявляється, в нашому мозку є так звана мережа різдвяного духу (christmas spirit network), що пов’язує наші спогади з кожним новим Різдвом.
Коли з динаміків на вітринах магазинів лунає святкова музика, а вулиці виблискують яскравими вогнями, багатьох з нас охоплюють особливі відчуття. Ба більше: наше самопочуття раптом покращується.
Як розповіли дослідники з Норвегії, атрибути, зображення та звуки зимових свят активують в нашому мозку мережу різдвяного духу. Науковці залучили до свого дослідження, результати якого опублікував журнал BMJ, 26 учасників. Залежно від того, чи святкують вони Різдво, їх розділили на «різдвяну» та «неріздвяну» групи. З’ясувалося, що асоціації зі святом активізують в добровольців з першої групи сенсорну моторну кору головного мозку. Внаслідок цього в цих учасників покращується настрій та виникає відчуття легкості в усьому тілі. Тоді як добровольці з другої групи навпаки можуть стати дратівливішими, коли їм нагадують про Різдво.
Час, коли спогади оживають
Докторка Рейчел Голдман з Нью-Йоркського університету так прокоментувала цей ефект виданню Daily Mail: «Якщо в людини залишилися приємні спогади про дитинство, пов’язані із сімейними традиціями, і для неї це була радісна пора року, то це, швидше за все, означає, що в майбутньому ці спогади та почуття вертатимуться».
Також експертка вважає, що істотну роль у формуванні цих піднесених відчуттів відіграє очікування незабарної відпустки. Проте цей фактор є індивідуальним для кожної людини, адже всі ми маємо різний досвід відпочинку.
Щодо інших чинників, які пожвавлюють мережу різдвяного духу, то серед них передусім можна назвати дитячі спогади, сповнені радості від спільної випічки печива та отримання подарунків. У такому випадку навіть проста думка про поїздку додому на вікенд чи канікули може негайно спричинити почуття щастя, сказала пані Голдман.
Особливу силу мають ялинкові прикраси. Вони покращують настрій, зазначила Крістін Батчо, професорка психології в коледжі Ле Мойн у Сіракузах (штат Нью-Йорк). За її словами, в нашому дитинстві з цими прикрасами були пов’язані такі милі події, як зустріч з усіма членами родини, куштування смачної їжі та обмін подарунками.
Йдеться про те, що кожен спогад діє як тригер і повідомляє мозку про те, як йому слід реагувати, коли людина опиняється в ситуації, подібну до тієї, що була в минулому.
Негативний сценарій завжди можна змінити на позитивний
На жаль, чимало людей не мають радісних спогадів про зимові світа. Тож їхні негативні тригери підказують мозку, що Різдво та Новий рік взагалі можна пропустити.
За словами пані Голдман, деякі її клієнти заздалегідь схильні до тривоги перед святами. Це найчастіше пов’язано зі спогадами про чиїсь давні коментарі про їхню харчову поведінку, вагу, фігуру тощо. Цей минулий досвід підказує людині, що свята – це стресовий час, і від них знову слід чекати таких самих коментарів.
Проте, як кажуть психологи, тригери не висічені у камені, тому звичний сценарій завжди можна змінити.
Можна, зокрема, змінити своє ставлення до свят, створюючи нові спогади та позитивний досвід. У цьому може допомогти внутрішній діалог із собою, зауважила докторка Рейчел Голдман. «Що більше ми себе в чомусь переконуємо, то швидше ми це врешті засвоюємо та віримо цьому», – додала вона.
Фото: pixabay.com