Френкі Запата – французький винахідник та пілот, що найбільш відомий своїми екстремальними витівками на високошвидкісному флайборді, анонсував дивовижний гібридний електролітак (eVTOL). Цей літальний апарат буде використовуватися разом із його реактивним летючим шезлонгом, що перекидається.
Френкі Запата та його попередні розробки
Список інновацій Запата надзвичайний. Колишній чемпіон Франції з водних мотоциклів відомий тим, що винайшов флайборд, коли прикріпив декілька водопровідних трубок, щиколоток та ременів на зап’ясті до задньої частини гідроциклу. Таким чином люди отримали можливість підійматися з води та робити достатньо трюків, щоб заснувати новий вид спорту – флайбординг.
До 2016 р. з’явилося нове покоління компактних, потужних реактивних турбін. Запата витратив небагато часу, поставивши кілька з них на компактну платформу з прикрученими до неї черевиками, а потім наповнивши паливний бак рюкзака гасом та піднявшись у повітря без прив’язки. Таким чином з’явився флайборд, що за можливостями перевершив гідроцикл.
Френкі Запата міцно закріпився серед нового пантеону піонерів персональних польотів на реактивних двигунах. Він виступав на приголомшливих демонстраційних заходах з усього світу, прославившись перегонами на Lamborghini навколо пустелі Юта зі швидкістю понад 160 км/год та вперше у світі перетнув Ла-Манш на реактивному флайборді.
Винахідник створив власну компанію Zapata, яка продовжувала випускати нові інновації. До них належить Zapata EZfly, що надає флайборду пару ручок та дозволяє недосвідченим пілотам піднятися у повітря, та Zapata FlyRide, що нагадує двомісний «човенний велосипед».
З нещодавнього – JetRacer – летючий шезлонг, що працює від 10 малих реактивних турбін та здатний розвивати швидкість до 250 км/год та підійматися на висоту до 3000 м з людиною на борту або з вантажем вагою до 200 кг під дистанційним керуванням.
Як виглядає прототип аероскутера Zapata?
Усе з перерахованого вище було побудовано та здатне літати, а деякі інновації навіть набули масового виробництва. Тепер Zapata розгалужується на зовсім іншу форму особистого польоту за принципом «купи та літай».
Повітряний скутер Airscooter Zapata був представлений у вигляді прототипу на паризькій виставці Viva Technology у червні. Він має яйцеподібну кабіну на ніжках, де може розміститися лише 1 пілот. Поверх неї розташовані 8 карбонових стовпів, 4 з них – довші, діагональні містять щось схоже на 2 електричні гвинти діаметром менш ніж 1 м.
Дві задні діагоналі з’єднані спойлерним крилом, розташованим під кутом. Це повинно забезпечити певну підіймальну силу, коли цей гібридний літак у стилі мультикоптера нахилений вперед та рухається зі швидкістю. Аероскутер Zapata розроблений для руху зі швидкістю 80 км/год та максимальної швидкості приблизно 100 км/год.
На коротших північному, південному, східному та західному полюсах є майже вдвічі більші гвинти. Пан Запата обіцяє понад 2 години витривалості на цьому літальному апараті завдяки гібридній силовій системі.
Як працюватиме гібридний електролітак Zapata?
Більшість гібридних літаків eVTOL працюють з одним центральним генераторним двигуном, часто невеликою газовою турбіною, як розширювачем діапазону, який постійно заряджає батарею під час польоту. Проте, як зазначає видання Newatlas, у випадку з новим апаратом Zapata все по-іншому. Натомість здається, що 4 великі опори приводяться у рух чотирма окремими двигунами, встановленими прямо під ними на кінцях стовпів, і живляться через лінії, що проходять уздовж верхівок стовпів.
Деталь, що виступає збоку силової установки, дуже схожа на кінець невеликої турбіни гелікоптера в стилі JetCat. Як відомо, Zapata співпрацює з Французькою аерокосмічною лабораторією та оборонним агентством для розробки власних турбінних двигунів. Можливо, це він і є.
Схоже, що саме він приводить у рух пасову пару шестерень у нижній частині, з’єднану через подібну пару шестерень у верхній частині, які забезпечують крутний момент для гвинта. Також можна припустити, що під усім цим теж десь є електродвигун.
Якщо це так, то скоріш за все ці 4 великі гвинти існують переважно для забезпечення об’ємної тяги. Тому вони обертатимуться відносно повільно – хоча, можливо, за допомогою деякої електричної сили – під час обертання турбін.
Вісім менших, повністю електричних реквізитів набагато швидше реагуватимуть на вхідну потужність. Тому можна припускати, що Zapata планує використовувати їх, щоб збалансувати апарат у польоті, реагуючи на вхідні сигнали керування, а також на команди стабілізації з польоту блоку керування, який дозволить стабілізацію цього гібридного літака під час розгойдування вітром.
Переваги та недоліки аероскутера Zapata
Переваги такого літального апарату включатимуть тривалий термін служби та відсутність величезного, важкого акумулятора. Літак має багато пропелерів, тому можна припустити, що його можна безпечно посадити, якщо одна-дві турбіни вийдуть з ладу.
З іншого боку, недоліки досить значні. Ці маленькі турбіни, якщо вони такими є, можуть бути шалено гучними. Тому складно стверджувати, що політ на цьому гібридному літаку напевно буде такою є приємною подорожжю, як повністю електричний VTOL.
Ще один недолік – технічне обслуговування. JetCat стягує принаймні 300 доларів за кожні 25 годин обслуговування невеликих турбін гвинтокрила. У аероскутера Zapata вони будуть більшими та потужнішими. І, звичайно, існує підвищений ризик механічної несправності порівняно з надійними електродвигунами, хоча пан Сапата та інші регулярно довіряють своє життя цим маленьким турбінам.
Проте AirScooter вагою лише 115 кг вважається надлегким літаком, тому він не потребує ліцензії пілота для польоту в США. Завдяки контролеру польоту по дроту та безлічі датчиків безпеки ним буде так само легко керувати, як безпілотником.
Пан Сапата поки не повідомляє, коли цей аероскутер буде доступний, чи літає прототип та скільки може коштувати його покупка. Проте з часом ці речі, напевно, проясняться.
Фото: newatlas.com