Ів Сен-Лоран народився 1 серпня 1936 року в місті Оран в Алжирі. Йому варто було б народитися дівчинкою: худенький, з тонкими рисами Ів був далекий від хлоп’ячих ігор та захоплень. Він змалку із задоволенням гортав мамині модні журнали, вирізав з них моделей і сам малював для них вбрання, в яке вбирав паперових ляльок, уявляючи себе господарем модного будинку. «У три роки він плакав, якщо йому не подобалася моя сукня», – згадувала мама кутюр’є.
Підкорити Париж
У школі Іва цькували, небезпідставно підозрюючи у гомосексуалізмі. Тому за першої ж нагоди в 17 років він вирушив до Парижу вчитися в школі моди Синдикале де ла Кутюр. У першому ж конкурсі модельєрів він посів зі своєю роботою призове місце. Творчістю молодого обдарування зацікавився знаменитий Крістіан Діор та запросив хлопця до свого Будинку моди.
18-річний Сен-Лоран на конкурсі коктейльних суконь
Метр високо оцінив його роботи: «Ів Сен-Лоран молодий, але має величезний талант. У моїй останній колекції із 180 моделей 34 створені ним. Думаю, настав час розкрити це пресі. Мій престиж не постраждає», – щиро радів за юнака великий кутюр’є. А коли Іву виповнився 21 рік, Діор несподівано помер, і молодий модельєр був призначений художнім керівником знаменитого будинку моди.
Ів Сен-Лоран, 1958 рік (фото: Son Yffic)
Починався новий великий етап у житті великого кутюр’є. Крім нової посади, смерть Крістіана Діора сприяла знайомству Іва з чоловіком, який на багато років стане головним у його бізнесі та особистому житті: на похороні метра Сен-Лоран вперше зустрівся з П’єром Берже.
Маленький принц високої моди
Світ ще оплакував смерть Крістіана Діора, а Ів Сен-Лоран вже за кілька місяців представив нову колекцію Весна-Літо 1958 року для Christian Dior. То був справжній тріумф: відгуки були ейфоричні, а самого Сен-Лорана преса назвала «Маленьким Принцем високої моди». У молодого дизайнера беруть інтерв’ю відомі журнали мод, на його честь влаштовують урочисті вечері та прийоми. І на одному з них розпочався роман з бізнесменом П’єром Берже, який тривав протягом 50 років.
З 1958 по 1960 рік Ів Сен-Лоран зробив шість колекцій у Dior. Але з кожною новою колекцією його все більш критикують. Критики вважають, що його лінія втрачає стиль, адже кутюр’є, представляючи одяг для жінок свого покоління, бере ідеї вуличної моди.
Ів дуже страждає від того, що його не розуміють, а тут нова напасть – призов до армії. У лавах французької армії Сен-Лорану довелося брати участь у бойових діях в Алжирі, на своїй батьківщині. Психіка молодої людини не витримала жахів війни: Ів потрапив до психіатричної клініки. В той час поруч із ним був лише його вірний П’єр. Власники будинку Dior розірвали контракт із своїм художнім керівником, чиї творчі ідеї вони не розуміли, а проблеми з психікою були додатковою причиною позбутися такого робітника.
У ці скрутні часи своє плече підставив П’єр Берже, який запропонував Іву Сен-Лорану разом створити власний модний будинок. Так у стінах психіатричної клініки народилася ідея знаменитого бренду YVES SAINT LAURENT.
Всі кольори веселки
Аби набратися сил і відновитися після нервового зриву, Ів із П’єром вирушають до Марокко. Тут вони купують будинок. Це був найщасливіший час у житті нетрадиційної пари. У Марракеші Ів і П’єр створюють своє власне богемне коло, куди входять багаті і знамениті: Пол і Таліта Гетті, Фернандо Санчес, Лулу де Ла Фалез, Енді Уорхол, Мік Джаггер…
Будинок Сен-Лорана та Берже у Марокко (Фото: Viault)
Для Іва Сен-Лорана Марокко стає невичерпним джерелом натхнення: «Саме тоді я став більш чутливим до світла та квітів… Адже місцеві чоловіки та жінки просто змішують рожевий, синій, зелений, фіолетовий…», – згадував кутюр’є. Саме тут були намальовані ескізи першої колекції нового модного будинку.
П’єр Берже та Ів Сен-Лоран (Фото: Fondation Pierre Berge-Yves Saint Laurent)
Подіуми Парижа оваціями зустріли модну колекцію нового бренду. Маленький Принц високої моди із тріумфом повернувся!
Любовні пристрасті
Але історія кохання П’єра Берже та Іва Сен-Лорана не завжди була ідилічною і майже закінчилася в 70-ті роки. Після 15 років відносин П’єр значно втомився від нервових зривів свого партнера, його захоплення алкоголем та наркотиками, а Ів Сен-Лоран почав шукати нових стосунків. Саме тоді він зустрів Жака де Башера, паризького денді, якого «відбив» у Карла Лагерфельда. Цей епізод зробив двох великих кутюр’є непримиренними ворогами на все життя.
Ів Сен-Лоран та Карл Лагерфельд
Жак та Ів повністю віддалися своєму по-справжньому отруйному зв’язку, підживлюваному наркотиками та оргіями. П’єр Берже шалено ревнував Іва та неодноразово погрожував своєму супернику фізичною розправою. Жак де Башер, зрештою, не витримує і у 1975 році розриває зв’язок із Сен-Лораном. Ця подія боляче поранила дизайнера: «Повернися! Ти можеш робити зі мною все, що хочеш!», – благав Сен-Лоран. Але Жак до нього не повернувся.
Ів Сен-Лоран та П’єр Берже
Зі свого боку П’єр Берже так ніколи до кінця і не вибачив Сен-Лорана, але, попри все, до кінця його і своїх днів залишився вірним великому майстру моди, залишаючись головною опорою, порадником, другом тонкого і вразливого кутюр’є, адже саме П’єр Берже заснував і протягом 40 років керував брендом YSL.
Модна еволюція чи революція?
П’єр Берже стверджував, що Ів Сен-Лоран «супроводжував еволюцію жінок». «Якщо Шанель давала жінкам свободу в першій половині 20-го століття, Сен-Лоран дав їм владу», – наголошував він.
Модний анархіст Ів Сен-Лоран не боявся сміливих експериментів. Він одягнув своїх моделей у спецодяг – костюми для сафарі, чоловічі смокінги, камуфляж, поєднуючи їх із прозорими блузками або взагалі відмовляючись від них – і це сподобалося жінкам! Його винахід фасону-трапеції, що не сковує рухів, але при цьому виглядає не менш сексуально, ніж затягнутий ліф, справив справжню революцію у світі моди. Його одяг змусив жінок почуватися більш вільними та впевненими у собі.
Ів Сен-Лоран з моделями Бетті Катру та Лулу де ла Фалез, вдягненими в сукні-сафарі з колекції кутюр’є. Лондон, 1969 рік
Ів Сен-Лоран – шанувальник мистецтва у всіх його формах, людина, яка об’єднала французьку моду та світове кіно, вважав, що важливо не тільки носити гарний одяг, а й бути особистістю: «Одяг має бути підпорядкований особистості жінки, а не навпаки».
Музи великого кутюр’є
На створення багатьох колекцій Іва Сен-Лорана надихнули конкретні жінки: то були його подруги, музи, колеги. Наприклад, скандинавська блондинка Бетті Катру, яка надихнула маестро на створення жіночого брючного костюма. Не відстаючи в безумствах, Бетті з радістю розділяла його буйні нічні прогулянки по злачних місцях французької столиці.
Ів Сен-Лоран та Лулу де ла Фалез за створенням нової моделі
А витончена Лулу де ла Фалез, модний дизайнер, близький друг та креативний партнер Сен-Лорана, ідеально виглядала у барвистій сукні та тюрбані, навіяними марокканським натхненням маестро.
До останньої колекції у 2001 році модною іконою та послом стилю Сен-Лорана була Катрін Деньов. Це був справжній діамант його колекцій, починаючи з 1965 року, коли актриса-початківець вперше звернулася до кутюр’є за вбранням для прийому в англійської королеви. Згодом він створював вбрання для її фільмів, і, безперечно, його робота для кінокартини «Денна красуня», де глухо застебнуті під підборіддя, абсолютно не сексуальні вбрання головної героїні лише підкреслювали пристрасність Деньов, вивела акторку до зірок першого ґатунку. Це був симбіоз талановитого модельєра та чудової актриси: вона стала його головним скарбом на всіх подальших показах.
Сен-Лоран та його муза Катрін Деньов
Серед улюблених моделей Іва Сен-Лорана були екзотична красуня Муния, чарівна індіанка Кірат, витончена Вєрушка. Він був першим, хто відкрив надзвичайну чарівність молодої Летиції Касти. Кутюр’є присвятив не одну колекцію своїй ексцентричній музі Паломі Пікассо (позашлюбній дочці Пабло Пікассо).
Ів Сен-Лоран та Палома Пікассо (Фото: AP)
Маестро дружив із найвідомішими, найкрасивішими, найцікавішими жінками свого часу – актрисами, танцівницями, письменницями, художницями, моделями, першими леді… Адже Ів Сен-Лоран як ніхто інший зміг відчути та зрозуміти Жінку.
Стильні поради від Ів Сен-Лорана
Великий Ів Сен-Лоран досить чітко сформулював те, якою має бути стильна жінка. І його поради не втратили актуальності й досі.
- «Щоб виглядати красиво, жінці потрібен чорний светр, пряма чорна спідниця та чоловік, що її кохає».
- «Навіть найвишуканіше вбрання потребує принаймні крапельки парфумів. Саме це додає почуття досконалості та надає певної чарівності образу».
- «Мода приходить і йде, але стиль вічний. Він наголошує на всіх сильних сторонах і приховує недосконалості людини. Тому не варто сліпо слідувати за тенденціями моди, головне – знайти свій стиль».
- «Найкрасивіший макіяж жінки – її пристрасть. Але косметику легше купити».
- «Головне в одязі – жінка, яка його носить».