Соціальні мережі: навіщо вони людям?

FacebookTwitterLinkedinTelegram

Соціальні мережі постійно викликають чимало суперечок щодо їх користі та шкоди. До того ж здається, що популярність Instagram і TikTok не зменшується навіть з появою нових додатків. З усього, чим займаються люди в усьому світі, соціальні мережі привертають велику частку нашої уваги.

Навіщо людям соціальні мережі?

Мільярди особин щодня заходять до цих додатків. Тому виникає питання: чому ними взагалі користуються? Чим саме людей приваблюють соцмережі, та що ми насправді від них отримуємо? Проте простої відповіді на ці питання немає.

Деякі люди використовують соціальні медіа для професійного спілкування. Дехто хоче бути популярним і отримувати багато схвалень у вигляді вподобань. Одні шукають у соціальних мереж жарти, а інші, навпаки, створюють їх. Ще хтось використовує ці популярні додатки для просування важливої справи, релігійних чи політичних прагнень.

СоцмедіаОтже, що взагалі спільного може тут бути, якщо цілі настільки різні? Проте експерти зазначають, що спільне є, бо усі цілі, з якими люди звертаються до соціальних мереж, є частиною прагнення реалізувати основні психологічні мотиви.

Соцмедіа задовольняють базові психологічні потреби

Теорія самовизначення дає основу для глибокого розуміння фундаментальних психологічних потреб людей, які потім перетворюються на конкретні мотивації та цілі. На дуже базовому рівні люди прагнуть досягти:

  • компетентності або відчуття, що вони можуть робити щось добре;
  • автономії, яка передбачає розвиток автентичності та особистої свободи;
  • спорідненості, яка досягається через соціальні зв’язки та відносини.

Ці мотиви перетворюються на конкретні речі, такі як їзда на велосипеді, гра на музичних інструментах чи у відеоігри, підвищення на роботі. Подібно до того, як люди постійно бажають фізичних речей для підтримки тіла (їжі, води, сексу), також існує тяга до психологічних речей (досягнень, хвилювання, соціальних груп).

У розрізі цього набору психологічних потреб користування соціальними мережами здається набагато більш інтуїтивним. Люди використовують популярні додатки, тому що хочуть досягти своїх цілей та задовольнити свої емоційні потреби. Це один з ключових висновків десятиріч психологічних досліджень і досліджень досвіду користувачів соцмедіа.

Мотивація щодо використання соцмереж сприяє добробуту

Дослідники зі США та Австралії дійшли висновку, що соціальні мережі роблять людей щасливими, оскільки допомагають задовольнити потребу у соціальних зв’язках. На їх думку, використання соцмедіа дозволяє налагодити позитивні стосунки з іншими. Саме тому люди відчувають задоволення від використання популярних додатків.

В іншому дослідженні вивчалося щоденне використання соцмедіа протягом двох тижнів. Дослідники з Туреччини та США запитували учасників про конкретні дії (перегляд, вподобання, запити на дружбу тощо). Експерти помітили, що проста участь у цій онлайн-діяльності абсолютно не пов’язана із добробутом. Тобто вона не покращує і не погіршує самопочуття людей.

Використання соцмережАле при наявності мотивації для використання соцмереж учасники вважали свої дії корисними, і їх добробут справді покращувався. Тобто, якщо такі дії онлайн мотивувалися автентичними цінностями та інтересами, то люди відчували більше життєвих сил і були більш задоволені своїм життям.

Тому наявність самовизначеної мотивації при використанні соцмереж може принести явну соціально-емоційну користь. Якщо люди використовують додатки для задоволення своїх психологічних потреб (зокрема, для спілкування), то вони почуваються щасливішими.

Це пояснює, чому людей в першу чергу приваблює використання соціальних мереж. Ці додатки дозволяють задовольнити фундаментальну потребу у відчутті зв’язку та автентичності.

Звичайно, прояви цього можуть бути різними. Можна ділитися фотографіями з відпустки, публікувати оголошення про роботу або дивувати спортивним досягненням чи фото кошенят. Але насправді все це зводиться до самовизначення.

Поганий досвід також пов’язаний із самовизначенням

Незадоволення соцмедіа пояснюється тими ж принципами, як зазначає експерт виданню Psychologytoday. Люди незадоволені, коли відчувають, що їх контролюють. Тобто, коли люди відчувають потребу поставити лайк і поділитися публікаціями, ніби у них немає іншого вибору, окрім як надіслати комусь відповідь, то це викликає незадоволення, оскільки поведінка керується зовнішніми цілями.

Навіщо людям соцмережіНа щастя, мало хто змушений користуватися соцмережами. Зазвичай люди роблять це тому, що їм до вподоби. Якщо ж змусити будь-кого увійти у додаток та прокрутити десяток дописів, то вся привабливість цих дій досить швидко зникне.

Тому твердження, що соціальні мережі спричиняють погане психічне здоров’я насправді не дуже справедливе. Навіть дослідники, кажучи про шкоду від соцмедіа для здоров’я, зазначають, що швидше за все це відбувається через неправильні причини використання. Тому все залежить, з якою саме метою люди заходять до соціальних мереж. Проте у більшості випадків використання додатків сприятиме покращенню добробуту, ніж спричинятиме шкоду здоров’ю.

Фото: pixabay.com

FacebookTwitterLinkedinTelegram

ПРОКОМЕНТУВАТИ

Прокоментувати

ТЕЛЕГРАМ

FACEBOOK

ПРО НАС

Логотип 50 Plus

50Plus – це медіа-ресурс про спосіб життя покоління 50+. Наша місія – надавати цікаву і корисну інформацію читачам та надихати їх на новому етапі життя.

ПІДПИСКА

Підпишіться на розсилку, щоб отримувати щотижневий дайджест.

RU