Команда італійських археологів повідомила про чудову знахідку. У нещодавно розкопаному Будинку Тіаса дослідники виявили величезний, надзвичайно рідкісний настінний живопис із зображенням стародавнього культу містерій. У центрі сюжету – жінка, яку посвячують в культ під покровом ночі.
Розповідаючи про знахідку, директор Археологічного парку Помпеї Габріель Цухтрігель зазначив, що героїня фрески уособлює жінок, які «вириваються з-під чоловічого контролю, аби вільно танцювати, ходити на полювання та їсти сире м’ясо в горах і лісах».
Що повідомили про рідкісну фреску дослідники?
Фреска займає три стіни вздовж великої бенкетної зали, четверта стіна якої виходить в сад. На яскраво-червоному тлі можна побачити численних менад – послідовниць Діоніса, бога вина та виноробства. Древній художник зобразив їх як мисливиць, що несуть мечі та забитих кіз. Поряд грають на флейтах молоді сатири.
Композиційним акцентом фрески є старий сатир із молодою жінкою, яку мають посвятити в таємний культ містерій Діоніса. Стародавній культ з його практиками, започаткований греками у V столітті до нашої ери, послідовники тримали в таємниці від сторонніх. Але знайдений настінний розпис став для дослідників новим ключем до того, що відбувалося між послідовниками культу.
Римські посвячені, як і грецькі, ймовірно, полювали. Фреска свідчить про те, що таємні обряди відображали зв’язок між Діонісом і дикими тваринами, розповіло видання Live Science.
Хоча багато деталей цих містерій з роками були втрачені через таємність, історичні хронічки свідчать, що обряди супроводжували рясним вживанням вина та інших п’янких речовин. Завдяки цьому послідовники впадали в транс, або стан, подібний до нього. Бога Діоніса також асоціювали з воскресінням, яке, ймовірно, обіцяли посвяченим у культ містерій.
Дослідники пригадали, що існує ще одна фреска, яка зображує діонісійські обряди. Її виявили в передмісті Помпеїв на так званій Віллі Містерій в 1909 році. На цьому творі також зображені сатири, менади та жінка, яку посвячують в культ, але на ній немає сюжетів про полювання. При цьому обидві фрески, за словами Габріеля Цухтрігеля, розкривають «дику, невгамовну сторону жінок».
Настінні розписи з містеріями Діоніса і на Віллі Містерій, і в Будинку Тіаса датовані серединою першого століття до нашої ери. Тобто їм було більш ніж 100 років, коли в 79 р. нашої ери відбулося виверження Везувію. Під товстим шаром вулканічного матеріалу настінний живопис чудово зберігався протягом двох тисячоліть.
Як зауважив пан Цухтрігель, фрески також свідчать про зростання релігійної кризи, оскільки фестивалі на честь Діоніса були заборонені, як й інші таємні ритуали, в 186 році до нашої ери. Але настінні розписи вказують на те, що мешканці регіону Помпеїв цю заборону ігнорували.
За словами міністра культури Італії Алессандро Джулі, фрески Будинку Тіаса та Вілли Містерій є важливими історичними документами, які розповідають про невідомі аспекти стародавнього середземноморського життя.
Фото: pixabay.com