Ваза, яку виробили близько 160-200 років, – це не просто керамічний артефакт. Науковці вважають її унікальним графічним та епіграфічним свідченням проведення гладіаторських боїв у давньоримському місті Камулодунум – першій столиці Римської Британії (нині – Колчестер).
Вазу із зображенням гладіаторів дослідники виявили 1853 року під час розкопок у західній частині кладовища Колчестера. Артефакт входив до групи поховальних ваз, що складалася з чотирьох судин.
Вигадливі орнаменти та написи на вазі з колчестерської глини одразу привернули увагу вчених. Вони визнали її значущою реліквією, що надала цінну інформацію про культурні практики Римської Британії, зокрема про гладіаторські ігри.
Про що дізналися вчені?
Нове дослідження, проведене науковцями Глінном Дж. К. Девісом та Джоном Пірсом у співпраці з міжпрофільною командою фахівців, показало: колчестерська ваза – це замовний твір, що задокументував реальну бойову подію, яка сталася у місті.
Попервах вазу використовували для декору та пиття. Але зрештою вона стала урною для праху немісцевого чоловіка віком від 40 років. Хоча малоймовірно, що небіжчик за життя був одним із гладіаторів, він мати якесь відношення до цих боїв.
Дослідники стверджують, що ваза пролила світло на гладіаторські бої в Римській Британії. А саме, продемонструвала складні зв’язки між місцевою культурою, військовим впливом та гладіаторами, які підкоряли публіку, пише видання Arkeonews.
Як з’ясували вчені, вазу виготовили в печах на захід від Колчестера. Її прикрасили хитромудрими орнаментами та написами з іменами двох гладіаторів. Тож дослідники дійшли висновку, що створення вази було присвячене конкретній події.
Ліворуч древній майстер зобразив гладіатора на ім’я Мемнон, праворуч – його суперника Валентина. Мемнона експерти ідентифікували як секутора – досвідченого бійця, відомого своїми перемогами. Напис на вазі вказував на те, що Мемнон брав участь принаймні у дев’яти боях, тобто помітно просунувся в конкурентному світі римських розваг, де успіх вимірювався кількістю перемог.
Його супротивник Валентин, виходячи з напису на кераміці, був пов’язаний з легіоном римської армії Legio XXX Ulpia Victrix, який базувався на території сучасної Німеччини .
Науковці припускають, що деякі легіони могли утримувати власні групи гладіаторів. Відсутність на вазі згадувань про бої Валентина може свідчити про те, що він був tiro, або гладіатором-початківцем, котрий лише розпочинав свій шлях до слави.
Нове дослідження поставило під сумнів попередні припущення про технологію нанесення написів. Вчені вважають, що вони, швидше за все, були вирізані до випалювання судини, а не після, як вважалося. Це відкриття підтвердили, зокрема, якість напису та відсутність рваних країв: завдяки цим ознакам можна припустити, що вазу створив досвідчений майстер.
Значення вази
Колчестерський керамічний артефакт став яскравим доказом існування римських видовищ на британських землях. Хоча в Колчестері досі не знайшли жодного амфітеатру, зате виявили римський цирк – єдиний задокументований у Британії. Тим часом відкриття вази підтвердило той факт, що місто було центром громадських розваг, а гладіаторські бої, як і перегони на колісницях, були невіддільною частиною місцевої культури.
Ба більше, ваза засвідчила зв’язки між Колчестером та німецькими територіями, зокрема, переміщення між ними гладіаторів.
Це відкриття – частина проєкту Колчестерського музею, метою якого є вивчення культурної та соціальної динаміки гладіаторських ігор у північно-західних провінціях Римської імперії.
Фото: D. Atfield / Colchester Museums