Білі починають та виграють

Як одного разу жінка опинилася на палубі The Beatles, і що з того вийшло.

FacebookTwitterLinkedinTelegram

«Обладі-облада» на українській Лазурці

На туристичній базі «Лазурне» однойменного селища у Херсонської області на самому початку дев’яностих років центральною розвагою для відпочивальників були щовечірні танці. Хтось їх вже називав на більш новітній лад дискотеками. Вони починалися десь о восьмій вечора, а вже о 23-ій на території бази оголошувався відбій, і офіційно стартувала тиха година. З цієї причини усі шукачі пригод і ті, хто бажав продовження банкету, гуртувалися у невеличкі групи за інтересами, які або переміщувалися ближче до пляжу з продукцією вітчизняних виноробів, або залишалися поруч з танцмайданчиком, де ледь не з повітря намальовувалася гітара, яку супроводжувала та сама виноробна продукція, і найголовніше – не було жодних часових обмежень. Питання було лише у тому, хто протримається до третьої ранку, а кому пощастить помилуватися сходом сонця просто на березі моря.

Щовечірні ритуальні танці відбувалися на дуже маленькому колі-п’ятачку спеціально облаштованого танцмайданчика, зовнішній вигляд якого не зазнав жодних змін ще з часів двадцять шостого, а може й двадцять п’ятого з’їздів КПРС. Як там могли вміститися, а тим паче – робити активні рухи більше аніж з десяток людей, було не зрозуміло, але, бувало, на колі збиралося й у п’ять разів більше люду. Заправляв тим чарівним перформансом невідомий історії диск-жокей на громадських засадах (він же, очевидно, співробітник бази), який творив свою магію у тісній хрестоматійній радіорубці за допомогою старого бобінного (катушечного) магнітофону.

Особливість та ексклюзивність плейлиста (слів тоді таких не знали, назвемо це по-старорежимному – програми) відповідального за розваги бази Лазурного полягала у тому, що кожний божий день, з вихідними включно, вона була абсолютно однаковою. Тобто складалася з тих пісень, які були записані на єдину катушку: десь на третю добу регулярного відвідування танців її – програму – можна було вже добре знати напам’ять.

З тієї славної пори повною загадкою залишилось те, як у цьому переліку опинилися три пісні групи The Beatles з «Білого Альбому», які звучали одна за одною: «Back in USSR», «Happy Birthday» та «Ob-La-Di, Ob-La-Da». На платівці, як відомо, такої послідовності немає, тому залишалося припускати, що музкерівнику ці записи дісталися у спадщину, або він вибірково обрав для танців найритмічніші з пісень платівки. Найбільшою популярністю користувалась пісня «День Народження», якою щодня вітали іменинників серед відпочивальників. Таким чином, ще у шкільному віці я відкрив для себе хіти з альбому «The Beatles» 1968 року, більш відомого у народі як «Білий Альбом».

Шерше ля Йоко Оно

Вже за декілька місяців я тримав у руках вініл того самого білого альбому. Його конверт був білим у прямому значенні, навіть у якійсь мірі – цнотливо-білосніжним, тобто ризик залишити на ньому відбитки пальців, плями від напоїв, сліди губної помади (різне траплялося) чи ще якогось нехлюйства був надзвичайно високим. Тому доводилося з ним обходитись, як з реліквією, здувати пил, як його тепер здувають з новеньких, теж іноді білосніжних айфонів юні леді сучасного світу. І це ж не була історія з розряду «пішов й купив»: нічого подібного у продажу тоді не було, це була «піратка», привезена з ближнього зарубіжжя, яка втім якісно звучить й досі. Навіть через понад тридцять років вона має чудовий зовнішній вигляд, днями переконався у цьому.

Альбом без назви з повністю білою обкладинкою – не просто номерна платівка квартету між «Сержантом Пеппером» та «Еббі Роуд». Кожен прискіпливий знавець творчості групи скаже вам, що вона стала переломною, фактично прискорила неминучий близький розпад The Beatles. Формальна причина – постійні конфлікти музикантів, протиріччя та розбіжності у поглядах, що з роками накопичувалися. Лише за час запису Рінго Стар офіційно залишав групу, а через деякий час, охолонувши, повертався до колективу. Практична ж причина – жінка. «Шерше ля фам». І не важко здогадатись, що це була Йоко Оно, яка навіть долучилася до запису. Для бітлолітописців це був гарний привід зафіксувати дату 8 жовтня як день, коли вперше під час запису пісні група використала жіночий голос.

Йоко Оно і Джон Леннон

З жінками під час роботи в студії у бітлів (та й не лише у них) було як у моряків: жодної спідниці на судні (без жодної мізогінії чи сексизму). Просто таке от негласне правило. Коли у 1968 році Леннон його порушив, привівши туди Оно, з якою у нього був найромантичніший період стосунків, «пацани» з групи не могли не напружитись, хоча добре намагалися приховати власні емоції. Коли Йоко Оно захворіла, Джон привіз ліжко і поставив його посеред студії. Та от якими б не були творчі умови запису цього двійника, можливо, й далекими від комфортних, на виході маємо шедевр, що увійшов у історію, і пісні, які хочеться не один раз переслуховувати. У кожної з них є своя історія, нагадаємо про деякі з них.

The-Beatles

Українки – ви найвродливіші!

Перше, що мало б нас цікавити – присутність українських дівчат у пісні «Back in USSR». Станом на кінець 1960-х ліверпульці стали першими, хто публічно і привселюдно прославив красу українок на весь світ завдяки цьому рядку:

The Ukraine girls really knock me outThey leave the West behind

«Українські дівчата збивають з пантелику та залишають Захід далеко позаду». Маємо бути справедливими і зафіксувати, що далі там згадуються і «московські», і грузинські дівчата, але українські ж йдуть у цьому топі першими, чи не так? Питання, чому саме вони, задавали Полу Маккартні не рідше, ніж про пісню «Коли мені буде 64 роки». Перед знаменитим «дощовим» виступом на Майдані Незалежності у 2008 році він обмежився жартом: мовляв, ну а як же, справді бентежать ваші дівчата, а кого вони не бентежать? Більш інформативно він поділився своїми думками виданню Playboy трохи раніше, у 1984 році, де припустив, що Грузія та Україна були для «бітлів» умовною Каліфорнією, якій вони протягували свою руку. Мовляв, вони добре розуміли, що жителі Радянського Союзу від них у захваті, але кремлівські боси таких захоплень не вітали.

Пісня «Dear Prudence» – присвята рідній сестрі відомої американської кіноакторки Мії Ферроу. З нею та Мією «бітли» разом перебували у Індії напередодні запису альбому та навчалися азам медитації та йоги у місті Рішікеш. Пруденс аж занадто захоплювалася вченням і проводила у будинку майже весь час, тому Леннон у пісні ніби жартома кличе її вийти погуляти: «Come out to play».

«Ob-La-Di, Ob-La-Da» у перекладі з йоруба (мовою цього народу частково розмовляють у Нігерії, Того і Беніні) означає «Життя триває» (візьміть на озброєння, гарна фраза). Її якось почув від свого нігерійського приятеля Пол Маккартні. Це була спроба записати щось у популярних тоді стилях реггі, ска та рокстеді. І спроба, як бачимо, виявилася вдалою, особливо це стало помітним через багато років на херсонських дискотеках.

Пісня «Поки моя гітара тихо плаче» має головну особливість: неперевершену та ні з чим незрівняну гітарну партію у ній зіграв Ерік Клептон, у той час гітарист не менш видатного колективу Cream. Джордж Харісон, який придумав композицію, під час її створення ніби надихався китайською «Книгою Змін».

Album-Review-The-Beatles-The-White-Album

Героїня пісні «Моя дорога Марта» названа на честь Марти, собаки Маккартні породи бобтейл, але створена під впливом його стосунків з акторкою Джейн Ешер.

Пісня «Helter Skelter» («Бедлам»), яку зарахували ледь не у провісники хард-року та прото-металу, отримала скандальну відомість після того як у серпні 1969 року її назва (щоправда з помилкою: «Healter Skelter») була написана всередині голлівудського маєтку, де відбулося масове вбивство, скоєне членами секти Чарльза Менсона. Сам керівник секти неодноразово розповідав, що «Білий Альбом» справив на нього сильне враження, і він шукав у ньому прихований підтекст.

Пісня «Revolution» – перша публічна реакція на війну у В’єтнамі, вбивство Мартіна Лютера Кінга, та студентські повстання 1968 року у Парижі. Як відомо, на платівці також є композиція «Революція № 9» – експериментальний твір, створений під впливом авангардистів Кейджа та Штокгаузена, який не всі прихильники The Beatles сприйняли позитивно. Але не лише вони: навіть не всі з учасників квартету зрозуміли необхідність включення цього твору до альбому.

А тепер усі діти хором!

Сама ж пісня, де можна почути голос Йоко Оно, має назву «The Continuing Story of Bungalow Bill» («Історія з продовженням Бангало Білла»). Її коріння тягнеться теж з індійського Рішікешу, який, можна сказати, став духовною основою та плацдармом «Білого Альбому». Саме там учасники The Beatles познайомилися з таким собі американцем Річардом Куком, який там чи то відпочивав, чи, як і британці, шукав просвітлення.

За першою легендою Джон Леннон постійно жартував з Кука через те, що той, вирушивши якось полювати на тигра, його таки підстрелив, але при цьому настільки перелякався, що просто там із полюванням «зав’язав» назавжди. Приспів так і звучить: «What did you kill, Bungalow Bill?».

Як розповідав Леннон у інтерв’ю тому ж Playboy, збірне ім’я героя пісні було компіляцією з Джангла Джима – героя американських коміксів та Баффало Білла – американського військового та шоумена. За іншою версією, і це вже розповідала Міа Ферроу, у тій поїздці поруч з будинком Леннона у бунгало справді проживав юнак на ім’я Білл разом з матір’ю. Хоча, уявляючи атмосферу, у якій народжувалися ці пісні, можна припустити, що у результаті вийшов мікс з усіх легенд та фонетичних транскрипцій.

Власне сама пісня – синтез фолку та тих творів, що гарно співати у компанії біля вогнища. А, як стверджували класики, «підспівувати краще хором». Не виключено, що вона дуже подобалася дітям, адже перед приспівом Джон кожного разу повторює: «А тепер всі діти співають!». Записана вона була за один день 8 жовтня 1968 року на студії «Еббі Роуд», і у цьому процесі взяли участь усі, хто перебував там того дня. І Йоко Оно теж. Насправді Оно озвучила лише один рядок: «Not when he looks so fierce» («Не тоді, коли він виглядає таким лютим»). Її голос дуже схожий на дитячий: коли я вперше слухав платівку, то був впевнений, що це вимовляє хтось з дітей, яких теж захопили на «Еббі Роуд» (гуляти, так гуляти!). Окрім The Beatles і Оно, також співали звукорежисер Кріс Томас, який грав на мелотроні, та тодішня дружина Рінго Стара Морін Старкі.

 Альбом побачив світ 22 листопада 1968 року, і за декілька тижнів очолив англійські музичні чарти. Через півстоліття, у 2018 році було організоване його ювілейне видання, де для фанів приготували деякі невідомі раніше пісні.

Фото з відкритих джерел

FacebookTwitterLinkedinTelegram

ПРОКОМЕНТУВАТИ

Прокоментувати

ТЕЛЕГРАМ

FACEBOOK

ПРО НАС

Логотип 50 Plus

50Plus – це медіа-ресурс про спосіб життя покоління 50+. Наша місія – надавати цікаву і корисну інформацію читачам та надихати їх на новому етапі життя.

ПІДПИСКА

Підпишіться на розсилку, щоб отримувати щотижневий дайджест.