Круїзна компанія Hurtigruten Norway оприлюднила плани зі створення електричного круїзного лайнера з нульовим рівнем викидів і 50-метровими вітрилами, що вкриті сонячними панелями. Судно використовуватиме енергію як сонця, так і вітру. Презентація концепту Sea Zero запланована на 2030 рік.
Нині флот компанії складається з восьми суден. Кожне з них вміщує 500 пасажирів і курсує вздовж норвезького узбережжя від Осло до Полярного кола. І хоч це порівняно невелика компанія, її генеральний директор Хедда Фелін сподівається, що цей інноваційний задум надихне круїзну морську галузь всього світу.
Про проєкт Sea Zero його автори оголосили в березні 2022 року. Відтоді Hurtigruten Norway разом із 12 морськими партнерами та норвезьким дослідницьким інститутом SINTEF вивчає технологічні рішення стосовно створення морських подорожей без викидів.
Гібридна енергія
Нове судно працюватиме переважно від акумуляторів потужністю 60 мегаватів. Їх можна буде заряджати в портах чистою енергією. Для Норвегії це не є проблемою, адже на відновлювані джерела енергії припадає 98 відсотків енергосистеми країни.
Як розповів автор ідеї – Джеррі Ларссон-Федде, старший віцепрезидент з морських операцій Hurtigruten Norway, акумулятори матимуть запас ходу від 300 до 350 морських миль. Це означає, що за 11 днів рейсу туди й назад лайнер заряджатиметься приблизно сім чи вісім разів.
Щоб зменшити залежність від акумуляторів, у вітряну погоду над палубою здійматимуться три височезні вітрила. За словами Ларссона-Федде, вони регулюватимуться незалежно один від одного. І за потреби зменшуватимуться: приміром, щоб пройти під мостами. А ще змінюватимуть кут нахилу, щоб упіймати найбільшу швидкість вітру.
Вітрила будуть вкриті сонячними панелями площею 1500 квадратних метрів. Вони генеруватимуть енергію для підзарядки акумуляторів під час плавання. Рівень заряду акумуляторів відображатиметься на борту корабля.
Обтічна форма судна допоможе опиратися повітрю та посприяє зменшенню споживання енергії.
«У Норвегії зимовими днями іноді буває темно. Окрім півдня, де сяє сонце. А влітку воно сяє 24 години на добу. Тож ми будемо надпотужними ще й завдяки нічному сонцю», – зауважив Джеррі Ларссон-Федде.
Цікава новація для пасажирів лайнера
У кораблі, що вміщатиме 500 гостей та 99 членів екіпажу, розташують 270 кают.
Мандрівникам запропонують мінімізувати власний вплив на зміну клімату за допомогою інтерактивної мобільної програми. Вона відстежуватиме їхнє особисте споживання води та енергії.
На думку Джеррі Ларссона-Федде, пасажири мають розуміти, «скільки енергії вони витрачають, проводячи в душі на 10 хвилин більше або використовуючи кондиціонер, що працює на повну потужність».
Чому виникла потреба в такому судні?
Протягом наступних двох років Hurtigruten Norway проведе випробування технологічного оснащення Sea Zero, перш ніж повністю завершити проєктування судна у 2026 році. Компанія планує розпочати його будівництво на верфі 2027 року. Перший корабель має увійти до норвезьких вод у 2030-го.
До речі, Hurtigruten Norway вже давно рекламує екологічне судноплавство. У 2019 році компанія спустила на воду перший у світі гібридний круїзний лайнер з живленням від акумуляторів. І наразі перебуває в процесі переведення решти свого флоту на живлення від гібридних акумуляторів, аби досягти нульового рівня парникових викидів.
За даними Міжнародної морської організації (ІМО), на судноплавство припадає близько трьох відсотків глобальних антропогенних викидів парникових газів. У 2018 році організація поставила за мету скоротити до 2050 року шкідливі викиди в галузі як мінімум наполовину.