Пара чиказьких психологів виявила, що більшість людей запам’ятовує ті самі картини з усіх, що їм демонструють. Трент Девіс та Вілма Бейнбрідж провели 3 види експериментів, щоб дізнатися більше про запам’ятованість витворів мистецтва, і отримані результати їх здивували.
Логіка підказує, що перегляд творів мистецтва – це особистий досвід. Більшість тих, хто дивиться на картину чи статую, мають власні думки чи почуття щодо цього твору. Пов’язано це з особливістю людей привносити власний досвід в інтерпретацію мистецтва.
Проте насправді такий досвід може бути не таким індивідуальним, як дехто очікує. Дослідження Девіса та Бейнбрідж виявило, що найчастіше за все різні люди при виході з художньої галереї пам’ятають майже однакові картини.
Як відбувалося дослідження щодо картин?
Щоб дізнатися більше, що саме робить витвір мистецтва незабутнім, дослідники провели 3 види експериментів. У першому з них понад 3000 онлайн-добровольців переглянули спочатку серію картин, а потім ці ж роботи, змішані з іншими.
Після перегляду учасники експерименту повинні були назвати ті картини, що запам’ятали з першої серії. При цьому дослідники виявили, що більшість добровольців пам’ятала одні й ті самі витвори мистецтва.
У другому експерименті психологи попрохали групу з 19 учасників прогулятися художнім музеєм. При цьому вони обов’язково повинні були подивитися на всі картини, які там були. Після візиту кожен з учасників пройшов тест на запам’ятовування художніх робіт, які він щойно переглянув. Як і у першому експерименті, добровольці мали тенденцію запам’ятовувати одні й ті самі картини.
У третьому експерименті команда психологів застосувала інший підхід. Дослідники попрохали онлайн-волонтерів оцінити красу, емоційний тон і те, наскільки знайомі їм картини та наскільки цікавими вони здаються. Виявилося, що єдиним чинником, який відігравав роль у запам’ятовуванні, було те, наскільки цікавими вважали художні твори учасники дослідження.
ШІ визначає ті самі популярні картини, що й люди
Як додатковий інструмент у своїй дослідницькій роботі психологи використали програму глибокого навчання зі штучним інтелектом – ResMem. Як зазначає видання Medicalxpress, вона була розроблена саме для передбачення, наскільки пам’ятними будуть картини під час перегляду людьми.
Дослідники виявили, що додаток переважно обирав ті самі картини, що й учасники усіх трьох експериментів. Таким чином, штучний інтелект здатний передбачити, які картини будуть краще запам’ятовуватися людьми.
Фото: pixabay.com