У тьмяному освітленні переповненого бару кілька напоїв можуть перетворити сором’язливу людину на зірку вечірки. Усім добре відомий міф про так звані «алкогольні окуляри» – феномен, згідно з яким алкоголь робить людей привабливішими. Однак останні дослідження спростовують це.
Насправді не виявлено жодних доказів, що алкоголь може підвищити фізичну привабливість інших. Натомість алкогольні напої все ж здатні надати людині сміливості підійти до тих, кого вона вважає привабливим.
Міф про алкоголь існує через недолік аналізу
Загальновідомий міф стверджує, що люди сприймають інших як більш привабливих, оскільки рівень алкоголю в їхній крові зростає. Проте, на думку вчених, це широко поширене переконання існує лише через недолік ретельного аналізу у сфері алкогольного впливу.
Попередні дослідницькі зусилля у цій галузі зосереджувалися на тому, щоб учасники оцінювали привабливість інших людей по фото, знаходячись у стані алкогольного сп’яніння, а потім – коли вони були тверезі.
Провідна авторка нового дослідження Моллі Боудрінг разом із доктором філософії Майклом Сайеттом намагалися дізнатися про справжній вплив «алкогольних окулярів». Вони застосували більш інтерактивний та відчутний підхід, ніж їхні попередники у цій галузі.
Нове дослідження щодо впливу «алкогольних окулярів»
Дослідники залучили 18 пар друзів чоловічої статі у віці 20 років. Цим учасникам під час перебування у лабораторії показували фотографії та відео та попросили оцінити привабливість представлених осіб.
Крім того, учасникам було повідомлено, що вони можуть зустрітися з кимось із людей, яких вони оцінили у перспективному експерименті. У результаті вони не просто виставляли бали на основі зовнішнього вигляду, а й мали визначитися, з ким вони хотіли б зустрітися.
Щоб підвищити вірогідність експерименту, ті самі пари чоловіків відвідали лабораторію двічі. В одному випадку вони вживали алкоголь до рівня 0,08% у крові, тобто за правилами у США вони вже не мали права сідати за кермо.
Натомість під час другого візиту учасники дослідження випили безалкогольний напій. Цей підхід був розроблений, щоб відтворити автентичну динаміку соціального середовища, де випивають алкогольні напої. Поруч з учасниками був друг.
Алкоголь робить хоробрими, але не змінює привабливість
Всупереч поширеній думці, результати дослідження не виявили доказів існування «алкогольних окулярів». Як зауважив виданню Earth доктор Сайетт, цей добре відомий ефект у літературі та кіно, насправді є зовсім не таким, як можна було б очікувати.
Вживання алкоголю або його відсутність не показали різниці у тому, як учасники оцінювали привабливість. Проте помітна відмінність виявилася з точки зору соціальної взаємодії.
Перебуваючи під впливом алкоголю, чоловіки були в 1,71 рази більш схильні вибрати одну з чотирьох найбільш рейтингових кандидаток для потенційної зустрічі у подальшому експерименті, ніж коли вони були тверезими. Це свідчить про те, що алкоголь може не спотворювати наше сприйняття краси, а скоріше зміцнювати впевненість у соціальних взаємодіях. Тобто мова йде про «рідкісну хоробрість», а не про «алкогольні окуляри», що роблять інших більш привабливими у наших очах.
Це відкриття може мати глибокі наслідки, окрім просто випадкового спілкування у барі. Як зазначає пані Боудрінг, люди, які вживають алкоголь, можуть отримати користь від визнання того, що цінні соціальні мотиви та наміри зміцнюються під час вживання алкогольних напоїв. Це може бути привабливим у короткостроковій перспективі, але, можливо, шкідливим у довгостроковій перспективі.
Таке розуміння може бути цінним для терапевтів та пацієнтів, які орієнтуються у складності соціальних наслідків алкоголю. Хоча міф, що алкоголь робить усіх привабливішими, може й досі зберігатися у попкультурі, наука має зовсім інший погляд на це. Насправді алкоголь діє як каталізатор соціальної хоробрості, а не як лінза, що змінює красу.
Фото: pixabay.com