Кліматичні зміни призводять до багатьох неприємних, а іноді ще й неочікуваних ефектів. Як зазначають експерти, сильна турбулентність посилюється разом із глобальним потеплінням. Британські вчені виявили, що з 1979 р. вона зросла на 55%, а надалі ситуація може стати ще гіршою.
Загрози від турбулентності
Турбулентність – неприємне явище, добре відоме пілотам та тим, хто надає перевагу повітряним подорожам. Через неї виникає раптове падіння висоти, що нерідко призводить до пошкоджень та навіть смертельних випадків. Під час турбулентності діють сили, що перевищують силу тяжіння. Саме вони спричиняють раптове падіння багажу та зміщення людей у салоні літака.
Десятки тисяч авіалайнерів щороку стикаються з сильною турбулентністю. На ліквідацію пошкоджень конструкції літаків та компенсацію через травми пасажирів та затримки рейсів авіакомпанії витрачають до 1 мільярда доларів.
Турбулентність літака найчастіше за все виникає у чітко визначених місцях (наприклад, над гірськими хребтами). Саме тому у більшості випадків її зазвичай можна уникнути.
Однак, турбулентність ясного неба (ТЯН) – особливий тип, який складно визначити. Він виникає, коли зустрічаються повітряні тіла, що рухаються з різними швидкостями. Цей тип турбулентності важко спостерігати за курсом літака за допомогою методів дистанційного зондування. Авіаційним метеорологам його також дуже складно прогнозувати.
Як зазначає професор Рамалінгам Сараванан, що займається атмосферними дослідженнями, головна проблема із ТЯН у тому, що її не можна побачити. Це явище викликає збільшення швидкості вітру на великих висотах.
Попередити про наявність ТЯН можуть лише пілоти, що потрапили під її вплив та змогли надати інформацію про це своїм колегам. Як зазначає пан Сараванан, можна передбачити цей вид турбулентності статистично, але не у певних випадках, тому що цей процес випадковий.
Дослідження взаємозв’язку турбулентності і зміни клімату
Після десятиріч досліджень вчені виявили, що зміна клімату призводить до збільшення ТЯН, і цей процес лише набирає обертів. Як зазначає виданню Daily Mail Марк Проссер, були проаналізовані атмосферні дані (як за записами пілотів, так і за версією супутників) за період 1979-2020 рр. Дослідники звертали увагу на температуру повітря та швидкість вітру.
Згідно із дослідженням, загальна річна тривалість сильної турбулентності зросла на 55% з 1979 р. по 2020 р. Ця цифра стосується площі над Північною Атлантикою – одному з найбільш завантажених авіамаршрутів у світі. Помірна турбулентність, за результатом досліджень, зросла на 37%, а легка – на 17%.
За даними вчених, найбільше зростання ТЯН спостерігалося у Сполучених Штатах та Північній Атлантиці. На інших завантажених маршрутах над Європою, Близьким Сходом та Південною Атлантикою значення показників також зросли. Вчені зазначають, що у північній півкулі зростання ТЯН вище, ніж у південній, що «вимагає додаткового дослідження».
За словами науковців, їхнє дослідження «на сьогодні є найкращим доказом» того, що турбулентність ясного неба зросла за останні кілька десятиріч відповідно до посилення глобального потепління. Якщо викиди не будуть скорочені, то це явище з неприємними ефектами під час польотів почастішає у 2-3 рази. За дослідженнями 2017 р., найбільш серйозні зміни зі значною кількістю ТЯН у всьому світі настануть між 2050 та 2080 рр.
Як саме глобальне потепління сприяє погіршенню ТЯН?
Вчені зазначають, що збільшення невидимої та небезпечної для літаків турбулентності ясного неба відбувається в тандемі зі збільшенням глобального потепління: ці два аспекти взаємопов’язані.
ТЯН створюється внаслідок зсуву вітрів. Як відомо, тропосфера – найнижчий шар атмосфери, а над ній знаходиться стратосфера. Через збільшення парникових газів повітря у першій нагрівається швидше та затримується тут, а у другій – з такою ж швидкістю охолоджується.
Саме через це виникає значна різниця температур по вертикалі в атмосфері, що призводить до сильніших та більш хаотичних потоків повітря. Тоді ймовірність ТЯН зростає.
Комерційні літаки літають у реактивних потоках швидкоплинного повітря в атмосфері Землі. Чим більше парниковий ефект, тим сильніші та хвилястіші стають ці потоки. Це означає, що літаки з більшою ймовірністю зіткнуться з турбулентністю, пролітаючи через них.
Краще запобігти проблемі, ніж ліквідувати наслідки
Затримка вильоту, втрата багажу або довгі черги при його отриманні – майже стандартний набір неприємностей для тих, хто переміщується на літаках. Тепер, як зазначають вчені, до цих проблем додається ще одна, більш серйозна та дійсно загрозлива.
Головний автор дослідження Пол Вільямс наголошує, що потрібно інвестувати в покращення системи прогнозування та виявлення турбулентності. Краще запобігти ймовірним катастрофам від цього явища, ніж ліквідовувати його жахливі наслідки. Тому варто враховувати, що у найближче десятиріччя турбулентність лише посилиться.
Фото: pexels.com