Те, що знамениті митці мали великі гурти учнів, яких залучали до написання своїх полотен, – факт загальновідомий. Тож ця новина заслуговує на увагу не так через участь помічника в роботі над картиною, як через дивовижний прогрес нових технологій.
Картину видатного художника епохи Відродження Рафаеля Санті «Мадонна з трояндою» (1518) експонує музей Прадо в Мадриді. На полотні зображена Діва Марія з немовлям Ісусом на руках, святий Йосип та немовля Іоанн Хреститель.
Ще з XIX століття серед мистецтвознавців точилися дискусії щодо авторства деяких деталей картини. Зокрема, історик мистецтва Йоган Давид Пассаван припускав, що в написанні «Мадонни з трояндою» брали участь й інші митці. І ось тепер британські науковці вирішили покласти край цим суперечкам за допомогою штучного інтелекту.
Про що дізналися науковці
Професор Хасан Угайл, директор Центру візуальних обчислень та інтелектуальних систем у Бредфордському університеті, розробив дивовижний алгоритм. Скануючи мазки пензля на найдрібніших деталях полотна, він розпізнає справжність робіт Рафаеля з точністю 98 відсотків, розповіло видання Daily Mail.
Відповідно до вердикту ШІ, більшу частину картини написав Рафаель. Однак обличчя Йосипа у верхньому лівому кутку належить пензлю іншого художника. І хоча деякі експерти вважали, що троянда та нижня частина полотна також могли бути створені кимось іншим, результати аналізу ШІ показали, що це не так.
До слова, знавці мистецтва давно зазначали, що Йосип має в цій сцені дещо недоречний вигляд. Його наче намалювали пізніше. Експерти висловлювали припущення, що цей персонаж, можливо, не був частиною первинної концепції художника.
Розпізнавати автентичність полотен Рафаеля штучний інтелект навчився на 49 його полотнах. «Ми використовували зображення картин Рафаеля, щоб навчити комп’ютер дуже детально розпізнавати його стиль за мазками пензля, палітрою кольорів, відтінками та кожним аспектом роботи», – зауважив професор Угайл. За його словами, комп’ютер бачить картину значно глибше, ніж людське око, буквально на мікроскопічному рівні.
Потенційними авторами зображення Йосипа могли бути учні Рафаеля – Джуліо Романо або Джанфранческо Пенні, які нині широко відомі власними роботами.
Хоча ШІ здатен точно ідентифікувати полотна Рафаеля, дослідники кажуть, що їхня система не може використовуватися як єдиний інструмент автентифікації. Попри це, результати роботи команди є кроком до покращення загальних протоколів автентифікації, резюмував автор дослідження Девід Строк зі Стенфордського університету.
Висновки з дослідження опублікував журнал Heritage Science.
Фото: wikipedia.org