Згідно з новим дослідженням, дотримання термінів має неабиякий сенс. Робота, здана із запізненням, часто вважається менш якісною, навіть якщо вона не гірша за ті завдання, які були виконані вчасно. При цьому працівника, що порушив дедлайн, сприймають більш негативно.
Пізніше виконані завдання отримують найгірші рейтинги, навіть якщо термін здачі порушений незначною мірою. Дослідники також засвідчили, що сприйняття передчасно зданої роботи однакове, незалежно від того, випередили ви дедлайн на три тижні чи на три години.
Про що дізналися вчені?
Соціальний психолог Сем Магліо з Університету Торонто у Скарборо (Канада) та його співавтор, фахівець з поведінкового маркетингу Девід Фанг зі Стенфордської вищої школи бізнесу (США) провели 18 експериментів. У них взяли участь 6982 особи. Добровольцям запропонували оцінити різні проєкти, а також попросили повідомити, чи були вони представлені рано, вчасно чи пізно.
У всіх експериментах сприйняття учасниками пізньої здачі проєктів відрізнялося. Але в більшості випадків воно було дуже негативним.
Автори дослідження виявили ще один неприємний нюанс. Навіть якщо співробітник мав блискучу історію пунктуальності в минулому й навіть заздалегідь попередив, що може порушити дедлайн, його та виконану ним роботу все одно сприйматимуть негативно.
До речі, ця закономірність актуальна для представників різних культур та вікових груп. Команда навела один приклад. Під час дослідницького тесту школярам у Східній Азії запропонували оцінити художні роботи одне одного. Твори, презентовані пізніше, отримали нижчий рейтинг, розповіло видання Science Alert.
Роль дуже вагомої причини для порятунку репутації
При цьому психологи запевнили: якщо пояснити роботодавцеві, що причина порушення термінів дуже вагома, ефект негативного сприйняття частково можна виправити. Зрозуміло, що розповідь про те, як собака з’їв ваші папери, навряд чи підійде.
Дослідники зазначили, що відсутність ясності щодо термінів виконання роботи може вплинути на шанси працівника справити позитивне враження.
«Спілкування щодо термінів має життєво важливе значення», – зауважив Сем Магліо. «Якщо причина, через яку ви пропустили термін, поза вашим контролем, ви як співробітник повинні повідомити про це свого керівника», – додав він.
Результати дослідження опублікував журнал Organizational Behavior and Human Decision Processes.