Діти досягають кращих успіхів у математиці, якщо вивчають її разом із музикою. Такий висновок зробили науковці, проаналізувавши майже 50-річні дослідження взаємозв’язку між цими двома науками.
Ще Піфагор пов’язував музику та математику
Конструювання музичних інструментів відбувається на математичній основі, яка була закладена ще Піфагором. Давньогрецький математик відомий не лише теоремою щодо прямокутного трикутника, але і як один із перших теоретиків музики.
Саме Піфагор заклав математичну основу для сучасної західної октавної школи та інтервалу між двома нотами. Як відомо, вчений та його послідовники-піфагорійці вважали математику наукою, що відкриває закони краси Всесвіту, а музику – причетною до цього.
Вважається, що взаємозв’язок між математикою та музикою зацікавив вченого, коли він почув різні ноти, створені ударами молотка по ковадлу в ковальській майстерні. Щоб відтворити та дослідити це явище, Піфагор використав ліру та монохорд – розроблений ним самим інструмент.
Вчений виявив, що струна ліри, натиснута точно посередині, створює ту саму ноту, але на вищій частоті. Цей музичний інтервал, у якому співвідношення частот між звуками становить 1:2, відомий як октава.
Наочно цей принцип може проілюструвати простий експеримент з пляшками. Якщо дмухнути через шийку, то можна створити приблизний аналог ноти, схожої на звучання флейти. Наполовину наповнивши пляшку водою і повторивши експеримент, можна отримати ту саму ноту, але на октаву вище. Додавання різної кількості води відтворює різне співвідношення повітря та рідини і утворює різні нотки.
Як зазначає гітарист групи Skyhooks Ред Саймонс, акорди на гітарі – це «просто математичні масиви». Виходячи з усього цього, музику можна інтегрувати до уроків математики для дітей, наприклад, через плескання у долоні у різних ритмах під час вивчення рахунку та дробів.
Дослідники стверджують, що такі музичні вправи дозволяють зняти страх або тривогу, пов’язані з вивченням складної арифметики, та роблять математичні заняття більш приємним для учнів. Як зазначає видання Cosmosmagazine, результати нещодавнього метааналізу показують, що діти, які використовують музику для вивчення математики, є більш мотивованими та більше цінують арифметику.
Вплив музики на вивчення математики
Попередні дослідження показали, що існує кореляція між учнями, які добре знають основи музики, і тими, хто досягав успіхів у математиці. Проте переваги використання музичних заходів у викладанні математичної науки були менш зрозумілими.
Докторка Айча Акін із Туреччини проаналізувала 55 досліджень, опублікованих у період з 1975 по 2022 рр. В них взяли участь майже 78 тисяч учнів – від дитсадкового до університетського віку. Учасники дослідження, які мали музичне навчання, проходили тести з математики, а їхні результати порівнювалися з тими, хто не вивчав основи музики.
У метааналіз було включено три типи музичного втручання: звичайні уроки музики зі співом та плесканням у долоні, навчання грі на музичних інструментах та музичні уроки, інтегровані в математику. У всіх випадках учні, які брали уроки музики, демонстрували кращі математичні результати.
Найкращий ефект спостерігався у тих, хто проходив інтегровані музично-математичні заняття. З цих учнів 73% показали значно кращі результати, ніж ті, які не мали уроків музики. Крім того, 69% учнів, які навчилися грати на інструментах, і 58%, які мали звичайні музичні уроки, покращили свої математичні знання у порівняні з тими, хто не мав музичного втручання.
Відносно невелика кількість досліджень означає неможливість вивчити в метааналізі інші чинники, такі як соціально-економічний стан і тривалість музичних дій. Проте це дослідження підкреслює великий вплив, який інтегрована музична освіта може надати дітям при вивченні математики. Як зазначає пані Акін, заохочення вчителів математики та музики до спільного планування уроків може допомогти зменшити занепокоєння учнів щодо математичних завдань, а також сприятиме підвищенню успішності.
Фото: pixabay.com