Їжа в космосі часто має дивний неприємний смак. І ось чому

Астронавти МКС зазвичай відзначали: їжа в умовах мікрогравітації набуває загадкового, а подекуди й неприємного смаку. Чому так відбувається?

FacebookTwitterLinkedinTelegram

В умовах космосу астронавти стикаються з різними викликами. Є серед них надзвичайно серйозні, тоді як деякі можна назвати дивними. До останніх, наприклад, належать незвичні смакові відчуття від харчових продуктів. Ба більше: підкорювачі космічних просторів нерідко характеризували страви, що їх їли в умовах невагомості, як прісні та неприємні.

Команда дієтологів з Королівського Мельбурнського технологічного інституту (RMIT, Австралія) та компанії International Flavors & Fragrances (IFF, Нідерланди) дослідила ймовірні причини смакових метаморфоз в умовах мікрогравітації. На думку вчених, це явище є вельми серйозною проблемою, адже деяким астронавтам, можливо, навіть важко отримувати достатню кількість калорій.

Як проходило дослідження

Попередні дослідження припускали, що проблема спричинена впливом мікрогравітації на розподіл внутрішніх рідин організму, який призводить до набряків. Вони, мовляв, спадали в міру того, як організм пристосовувався до нового середовища. Однак деякі астронавти повідомляли, що їхні проблеми з їжею зберігалися навіть після того, як набряки зникали.

Грейс Лоук з RMIT, яка очолила дослідження, та її колеги зосередилися й на тому, як психічний стан астронавтів впливає на їхнє сприйняття запахів та смаків. Учені припустили, що зі зміною сприйняття звичних продуктів також пов’язаний чинник стресу, розповіло видання Science Alert.

Під час дослідження команда зімітувала умови перебування на Міжнародній космічній станції (МКС) та помістила в них учасників дослідження. Змодельоване середовище передбачало об’єкти для імітації мікрогравітації, що плавають в повітрі, «апарати, що створюють відчуття безладдя та обмеження», а також фоновий шум, що нагадує гучні звуки на МКС.

Дослідники надали добровольцям зразки трьох різних запахів: ванілі, мигдалю та лимону. А учасники мали оцінити інтенсивність кожного аромату за шкалою від 1 до 5: спочатку у звичайній кімнаті, а потім в зімітованому середовищі МКС.

Добровольці повідомили, що запах лимона залишався однаковим в обох середовищах. А тим часом два інші запахи здавалися інтенсивнішими в зімітованих умовах МКС. Дослідники запідозрили, що ключовим фактором у цьому є бензальдегід – летка ароматична сполука, що міститься ​​в мигдалі та ванілі. Тоді як у лимоні її немає.

космічна станція

Яких висновків дійшли науковці

І хоча дослідження не обов’язково дає відповіді на питання, чому почуття смаку та нюху в астронавтів залишаються притупленими після усунення рідини (набряків), воно підтверджує гіпотезу про те, що сприйняття запаху є контекстуальним. «Можливо, деякі леткі сполуки, що мають загальні профілі запаху (наприклад, солодкий), з більшою ймовірністю будуть схильні до контекстного впливу в порівнянні з іншими», – припустили автори роботи, розмірковуючи про способи пом’якшення проблеми.

Якщо це так, то виявлення сполук, які зберігають свій привабливий смак та запах в умовах МКС, або навіть набувають привабливості за цих нових умов, може допомогти у розробці персональних карт харчування для астронавтів.

Команда також стверджує, що пояснення зміни харчових смаків може полягати в ізоляції та, відповідно, стресі, який відчувають астронавти.

Отримані результати потенційно можуть знайти застосування Землі. «Це дослідження допоможе персоналізувати раціон людей, які перебувають в умовах соціальної ізоляції (зокрема в будинках для людей похилого віку) та покращити їхнє харчування», – зауважила співавторка роботи Джулія Лоу.

Висновки з дослідження опублікувало видання International Journal of Food Science + Technology.

Фото: pexels.com

FacebookTwitterLinkedinTelegram

ПРОКОМЕНТУВАТИ

Прокоментувати

ТЕЛЕГРАМ

FACEBOOK

ПРО НАС

Логотип 50 Plus

50Plus – це медіа-ресурс про спосіб життя покоління 50+. Наша місія – надавати цікаву і корисну інформацію читачам та надихати їх на новому етапі життя.

ПІДПИСКА

Підпишіться на розсилку, щоб отримувати щотижневий дайджест.

RU