Не кожна акторська доля стає матеріалом для власної екранізації. До кінця днів американська зірка «золотої доби» працювала і жила «на камеру», але не вичерпала суспільного інтересу до власної персони. Британський журнал Empire включив це ім’я до сотні найцікавіших біографій планети.
Елізабет Тейлор: початок
Крім трьох «Оскарів» (двох – за найкращу жіночу роль та одного – спеціального), актриса з багатомільйонними статками удостоїлася першого в історії світової кіноіндустрії гонорару в мільйон доларів, ордену Британської імперії та титулу Дами. Вона купалася в розкоші та славі, змінювала віру і чоловіків, насолоджувалася задоволеннями й визнавала вади. Головною своєю рисою «Клеопатра Голлівуду» вважала пристрасть. У всіх захопленнях актриса не знала меж, досягаючи мети з тією ж одержимістю, з якою прагнула в ранньому дитинстві спіймати руками неслухняне полум’я.
Ліз Тейлор народилася 27 лютого 1932 року у столиці Великобританії. У довоєнному Лондоні мати-актриса і батько-артдилер жили в достатку: ірландець по крові, очільник сімейства Френсіс Тейлор керував справами художньої галереї, що належала його дядькові – мультимільйонеру Говарду Янгу (він володів подібним бізнесом також у Нью-Йорку). У двох дітей забезпечених батьків були няні, приватні школи, поні та курси верхової їзди. Коли після переїзду сім’ї до США чарівній дівчинці з дев’яти років почали пропонувати ролі в кіно (зусилля до цього доклала мати, задіявши професійні знайомства в Каліфорнії), Ліз вже у всіх сенсах впевнено трималася в сідлі.
Перший контракт із «фабрикою зірок» нова мешканка Беверлі-Хіллз уклала у дев’ять років. Смак успіху дебютантці сподобався: роль у картині «Кожної хвилини народжується людина» проклала дорогу до наступного фільму підліткової пори National Velvet («Національний оксамит»). У кіноісторії про англійську наїзницю з багатодітної родини любителька коней із Лондона зіграла дівчинку Велвет, яка виборювала кубок країни зі своїм конем на ім’я Пай. На подяку за роботу Ліз отримала від студії гривастого партнера у подарунок.
Елізабет з батьками, 1947 р.
Елізабет Тейлор: очі
Далі дорогі презенти посипляться на красуню з геометричною прогресією. Кожен новий успіх підноситиме юну виконавицю у власних очах. А вони в неї через рідкісні мутації були особливими: незвичайного синього кольору з лавандовим відтінком і виразною облямівкою подвійного ряду густих вій. Через «неприродну» привабливість режисери змушували дівчину на пробах змивати грим, котрого на її привабливому обличчі не було. Таких унікальних природних даних не бачили навіть гримери зі стажем.
У дорослому житті вони, до речі, артистці не знадобляться: Тейлор фарбуватиметься до зйомок сама, придумавши, зокрема, незвичайний грим своїй найвідомішій кіногероїні – Клеопатрі. Розлогі брови «пагорбом» і «стрілки», що вподобалися модницям середини минулого століття, є внеском виконавиці головної ролі в індустрію краси. На буденний макіяж очей зірка згодом витрачала по півтори години, а губи з майстерністю художниці підводила з півгодини. Як говорила актриса, її захоплював сам процес, через що фаворитка репортерів завжди змушувала на себе чекати.
Втім, «надто дорослий погляд» 10-річної дебютантки завадив продовжити з нею контракт першій студії Universal. Натомість менеджерів кіностудії МGM, з якою дівчинка співпрацювала з 11 років, її «дочасна зрілість» не збентежила.
Спочатку критики оцінювали аматорську гру Елізабет Тейлор стримано, але вже 1951 року, після виходу драми «Місце під сонцем», визнали професійну спроможність молодої артистки. Спеціальної освіти володарка призу за визначний внесок у розвиток кіномистецтва не отримувала. Вдосконалювати акторську майстерність їй допомагала вроджена спостережливість. Сценічним прийомам уважна наслідувачка навчалася у талановитих партнерів, а її власними «козирями» у професії були інтуїція, безпосередність, харизма, віра в себе та дар переконання.
Елізабет Тейлор, 1951 р.
Ліз з першого дубля
«Я була неперевершеною маніпуляторкою», – чесно характеризувала себе актриса, котра самовпевнено вважала, що була подарунком долі для всіх, кому пощастило мати з нею справу. У дев’ять років дівчинка тріумфувала, що заробляла більше за батька, у п’ятнадцять нецензурно лаялася на режисера, вступившись за матір, до якої нешанобливо поставилися на студії. На майданчику терпіли не янгольський характер діви через її вміння обмежуватися одним дублем.
А далі актриса на прізвисько One take Liz («Ліз з одного дубля») безстрашно звинувачувала кінобосів у тому, що впродовж кар’єри використовували її для власного збагачення. При цьому Голлівуд виплачував «іконі стилю» за фільм, що провалився в прокаті, перший в історії кіноіндустрії мільйонний гонорар, фінансував її особистий піар і дарував весільні вбрання haute couture.
Ван Джонсон і Тейлор в романтичній драмі «Останній раз, коли я бачив Париж» (1954)
Сімейне щастя в житті Елізабет Тейлор
Весілля стали паралельним «послужним списком» зірки нарівні з її 65 ролями. Акторка мала вісім шлюбів і сімох чоловіків: з партнером по фільму «Клеопатра» вона входила в одну річку двічі.
У 23 роки красуня пов’язала себе шлюбними путами з 18-річним спадкоємцем всесвітньої мережі готелів Конрадом Хілтоном. Пара не прожила разом і року: втративши внаслідок хмільних побоїв свого первістка, через дев’ять місяців після пишного одруження Ліз розлучилася, залишивши на згадку про «перший млинець» акції корпорації та дорогі подарунки.
Другим чоловіком за півтора роки став актор із 20-річною різницею у віці Майкл Вілдінг. Заради молодої обраниці він наважився залишити колишню дружину і став у новому союзі батьком двох спільних синів: Майкла та Крістофера. Шлюб розпався через п’ять років з ініціативи Тейлор.
Тейлор зі своїм третім чоловіком Майком Тоддом і трьома дітьми в 1957 році
Через три дні після розлучення актриса пішла під вінець втретє – з продюсером Майклом Тоддом. Наречений був старший за Ліз на 24 роки і максимально відповідав її очікуванням: забезпечив дружину не лише багатствами, а й ролями в касових фільмах, що подарували їй світову популярність. У цьому шлюбі щаслива Тейлор народила дочку Лізу. Але за рік актриса овдовіла: під час грози коханий чоловік розбився на легкому літаку, названому на честь дружини та дочки – Lucky Liz.
Четвертим чоловіком матері трьох дітей став близький друг загиблого Тодда співак Едді Фішер. Жалоба їх зблизила, утішник опинився поруч у важкі дні, коли вдова топила горе в алкоголі. Фішер був одружений і виховував двох дітей, проте зважився на розлучення заради нової родини. Тодд і Фішер сповідували юдаїзм, і Елізабет теж прийняла цю віру. Розлучилося подружжя після п’яти щасливих років з усіма атрибутами благополучного життя. За готовність догоджати дружині щедрий та уважний Едді отримав на студії прізвисько підкаблучника.
Елізабет Тейлор в ролі Клеопатри
А потім у життя актриси увірвався «кармічний» партнер Річард Бертон. Він став п’ятим та шостим вибором зірки. Роман виконавців головних ролей спалахнув на знімальному майданчику «Клеопатри». Невільними були обидва: британський актор навіть привіз із собою на зйомки дружину та дітей. Спочатку він жартував над кумедною манерою Тейлор матюкатися перед камерами, але екранні пристрасті акторів дуже швидко переросли у реальні. Через рік у коханців народилася донечка, а ще через три роки пара зіграла весілля.
Річард Бертон у ролі Марка Антонія з Тейлор у ролі Клеопатри у фільмі «Клеопатра» (1963)
На жовтій сукні нареченої знайшов своє місце гідний подарунок нареченого – брошка із смарагдів вартістю $150 тисяч. Знаючи слабкість дружини до ексклюзивних прикрас, Дік скуповував найкращі лоти на аукціонах. Його фантастичними презентами для коханої жінки стали найбільша на світі перлина та відомі діаманти за $2 мільйони.
За час спільного життя актори разом знялися в 11 фільмах. Про цей період було випущено картини «Burton and Taylor» та «Ліз і Дік». Гучні сварки екзальтованої пари закінчувалися бурхливими примиреннями з нечуваними витратами на ефектні жести. Разом подружжя заробляло $200 мільйонів на рік і спускало на гарне життя величезні суми. Делікатеси могли замовити на вечерю до Штатів літаком із Риму чи Парижа. У готелях зупинялися з колективом із 40 слуг. Через 10 років шлюб двох зірок було розірвано, але співзалежні стосунки з любов’ю та ревнощами залишилися навіть після розлучення. У 1974 році була річна перерва і нова спроба склеїти розбитий келих. Однак хепі-енду не вийшло: повторний шлюб Клеопатри за дев’ять місяців теж «помер».
«Його розлучення – її розлучення» (1973) – останній фільм Тейлор з Бертоном
Фільмографія Елізабет Тейлор
Під натиском телебачення, що конкурувало за глядачів, кіностудії змінювали репертуарну політику, переходячи на серйозний сценарний матеріал. Так Тейлор дісталися ролі у фільмах «Гігант», «Кішка на розжареному даху», «Раптом минулого літа», «Хто боїться Вірджинії Вулф», «Баттерфілд 8» (перша премія «Оскар») і «Клеопатра» (другий «Оскар»). Через важку пневмонію виконавиці головної ролі зйомки в останньому історичному фільмі багаторазово переносилися. Після чуток про погіршення перебігу хвороби та можливу смерть актриси їй уже почали шукати заміну. На світлинах того часу шию артистки спотворює свіжий шрам від трахеотомії. Коли все залишилось позаду, і Тейлор отримала чергову золоту статуетку, інша претендентка в’їдливо прокоментувала цю подію словами: «Перемогла трахеотомія».
Переставши після 45 років зніматися в кіно (не рахуючи пізні один-два фільми наприкінці життя), актриса перелаштувалася на театр та публічні акції. Третього «Оскара» Елізабет Тейлор отримала 1993 року за громадську діяльність. На благодійних балах вона збирала кошти на лікування ВІЛ-інфікованих, зустрічалася з правителями та законодавцями, привертаючи увагу до проблеми СНІД і прав хворих. Зірка створила благодійний фонд для підтримки людей з таким діагнозом і зібрала для цього понад $120 мільйонів. Особисті коштовності актриси сумарно перевершили суму пожертвувань на десятки мільйонів: після продажу з молотка її прикраси принесли благодійним організаціям $156 мільйонів.
Тейлор доповідає перед бюджетним комітетом Палати представників щодо фінансування ВІЛ-СНІДу, 1990 р.
(ліворуч – Ненсі Пелосі)
На останок…
Передостаннім чоловіком Тейлор виявився сенатор Джон Уорнер: відома дружина допомогла йому перемогти на виборах, але вдома подружжю говорити не було про що. Через шість років Тейлор, яка повернулася до пляшки, перестала бути дружиною політика. За спогадами актриси, це було існування із закритим ротом.
А підсумував перелік чоловіків зірки «ощасливлений ноунейм» – робітник Ларрі Фортенскі. Вони познайомилися під час лікування від алкоголізму та відсвяткували весілля на ранчо Neverland: для таблоїдів це був привід згадати і про господаря маєтку – друга актриси Майкла Джексона. Мезальянс довго не протримався: молодий чоловік залишив хвору дружину, як тільки в неї почалися проблеми зі здоров’ям.
Боротьба за особисте виживання неодноразово виявлялася для Тейлор актуальною. Актриса не робила таємниці з алко- та наркозалежності й привселюдно проходила реабілітацію. Тричі зірці довелося пережити заміну кульшового суглоба. Їй видалили пухлину мозку. Артистка лікувала рак шкіри, легені та серце. Незважаючи на кардіологічну операцію та постійний нагляд лікарів, 23 березня 2011 року серце 79-річної Елізабет Тейлор зупинилося. Рабин назвав на прощанні ім’я, під яким зірку знають в юдаїзмі: Елішева Рахель.
Зірка Тейлор на Голлівудській алеї слави в дні після її смерті в 2011 році. Фото: CityMorgue
Експерти Американського інституту кіномистецтва визначили за Тейлор сьомий рядок у першій десятці голлівудських зірок. Залишилася задоволеною власним місцем у житті й сама актриса. В одному з останніх інтерв’ю легенда подякувала Господові за кожну свою мить.
Фото: en.wikipedia.org