У жовтні 1960 року з конвеєра Запорізького автомобільного заводу почали виходити перші «Запорожці». Автівка була створена на базі італійського FIAT 600 Данте Джакозі.
«Закордон нам допоможе»
В 1955 році був випущений новий «Москвіч-402», що став бюджетною машиною, хоча й не був по кишені багатьом жителям СРСР. Тому, шукаючи рішення, влада дала добро на випуски експериментальних зразків: НАМІ-031, НАМІ-059, ІМЗ-А50 «Білка» та ГАЗ-18. Але всі ці спроби виявились невдалими.
Тому було вирішено взяти за основу готовий іноземний автомобіль та переробити його на свій лад. Інженери почали «чаклувати» над малолітражною легковушкою FIAT 600, що мав попит та був надзвичайно легким авто. На базі цього авто була створена модель «Москвіч-444», але через деякий час технічну документацію передали на запорізьке підприємство «Комунар».
18 краще, ніж 25
Спеціально для цієї автівки інженери НАМІ створили двигун на 746 кубів та 4 циліндри, що зарекомендував себе вдалими характеристиками. Але мотор був більший за розмірами, ніж двигун «Фіата», тому інженери були змушені встановити його в задній частині, що й призвело до утворення горба, за що «Запорожець» й отримав у народі своє кумедне прізвисько.
Самі машини збирались на ЗАЗ, а двигуни опрацьовувались на мелітопольському моторному заводі. Перед серійним запуском 1960 року було представлено три експериментальних екземпляри, і після важких та довгих випробувань вони були затверджені урядовою комісією. Навіть більше: автівку «обкатав» сам тодішній генсек Микита Хрущов, а експерти винесли вердикт, що такий автомобіль може йти у продаж.
Серійний випуск ЗАЗ-965 почався в 1960 році із початковою ціною в 18 000 карбованців. Звичайно, в порівнянні з «Москвічами» та «Волгами» з їхніми цінниками від 25 до 50 тисяч нова модель значно вигравала.
Справжня «народна» автівка
Радянські люди відразу розгледіли «Горбатого» та почали його масово купувати. Машина добре себе показала при переміщенні в сільській місцевості або по бездоріжжю: навіть якщо ЗАЗ-965 застрягав у снігу чи в болоті, він не створював особливих проблем пасажирам, тому що навіть дві людини могли витягнути авто із полону.
«Запорожець» міг долати грубі колії після вантажівок, що було не під силу навіть прославленим ГАЗ-69. Власники полюбили ЗАЗ-965 за гарну маневреність, міцний кузов, економічність та простоту в ремонті. Великим плюсом до всього цього була найбільш демократична в СРСР ціна.
Фото: uk.wikipedia.org