Нове дослідження Оксфордського університету під орудою професора експериментальної психології Чарльза Спенса показало: похід за продуктами напередодні свята спричиняє такий самий стрес, як складання іспиту або співбесіда з потенційним роботодавцем.
Про що дізналися вчені?
Команда залучила до дослідження 20 добровольців, які мали по-справжньому скуповувати продукти до незабарного Різдва. Учасників забезпечили датчиками, що реєстрували почастішання пульсу (класичну ознаку стресу) під час шопінгу.
Науковці виявили, що внаслідок походу за продуктами частота серцевих скорочень в добровольців підскочила в середньому на 44 відсотки та досягла 115 ударів за хвилину (уд/хв).
Це означає, що учасники відчули такий самий рівень стресу, як при складанні іспиту або співбесіді при прийманні на роботу. Цей стрес навіть вищий, ніж той, який відчувають глядачі фільму жахів (110 уд/хв).
«Коли ми стикаємося зі стресом, частота серцевих скорочень частішає, оскільки в організмі відбувається викид адреналіну; й ніщо не стимулює цей процес так активно, як хаос різдвяних покупок», – сказав професор Спенс.
Тим часом учені виявили, що частота серцевих скорочень в онлайн-покупців за хвилину сягнула піка у 82 удари. Це на 29 відсотків нижче, ніж у звичайному супермаркеті. І це дещо вище, ніж на заняттях йогою (80 уд/хв) та при погладжуванні кішки (77 уд/хв), розповіло видання Daily Mail.
«Наш експеримент засвідчив, що походи до магазину у передсвяткові дні можуть призвести до різкого підвищення частоти серцевих скорочень і рівня стресу», – резюмував професор Спенс.
Що ще відомо про стреси від святкового супермаркету?
Однак попередні дослідження показали, що традиційний офлайн-шопінг має переваги перед інтернет-магазинами.
Згідно з дослідженням 2014 року, покупки «наживо» можуть позбавити суму та дати людям можливість контролювати процес. А це дуже важливо для запобігання імпульсним рішенням щодо витрати грошей.
Одна з мереж супермаркетів провела опитування серед 2000 дорослих, аби дізнатися, що найбільше дратує покупців під час шопінгу. 63 відсотки респондентів заявили, що найстресовішими для них є довгі черги, 60 відсотків – великі натовпи, а 39 відсотків – порожні полиці.
Забуті у продуктовому магазині продукти (38 відсотків) та боротьба з іншими покупцями за паркувальне місце (37 відсотків) також призводять до підвищення рівня стресу.
Інші фактори, що спричиняють занепокоєння, це острах вийти за рамки бюджету (32 відсотки) та необхідність носити важкі сумки (29 відсотків).
Загалом 47 відсотків опитаних заявили, що відвідування супермаркету в період зимових свят є для них стресовим досвідом.
Для 21 відсотка респондентів ще одним чинником стресу є гучна різдвяна музика. У ці дні магазини, як правило, програють на повторі добірку святкових пісень.
Дослідження, проведене у 2017 році, показало, що постійне прослуховування святкової музики може виснажувати психіку співробітників магазинів.
За даними Американської психіатричної асоціації, близько 61відсотка людей відчувають стрес під час різдвяних свят. Джерелами святкового стресу є покупки, витрачання грошей, приготування їжі, та необхідність дарувати подарунки.
Фото: pixabay.com