Команда дослідників на чолі з відомим 3D-дизайнером Сисеро Мораєсом реконструювала зовнішність автора «Божественної комедії» Данте Аліг’єрі (1265-1321). Обличчя людини, що описала подорож до раю, пекла та чистилища, відтворили у цифровому форматі.
Попри те, що Данте століттями вважався іконою літератури епохи Відродження, а його детальний опис пекла з дев’яти кіл досі є мало не еталонним, зовнішність поета донедавна була оповита таємницею.
Сисеро Мораєс (порт. Cicero Moraes; нар. 13 листопада 1982) – бразильський 3D-дизайнер, що спеціалізується на комп’ютерній реконструкції осіб, а також на проєктуванні та моделюванні протезів для людей і тварин.
За словами Сисеро Мораєса, всі попередні портретні зображення Данте Аліг’єрі ґрунтувалися на його біографії, яку написав Джованні Боккаччо. Згідно з його описами, Данте був середнього зросту, дещо сутулим, з витягнутим обличчям, орлиним носом і доволі великим очима. Однак Боккаччо не знав Данте особисто. Викладені в біографії відомості автор «Декамерона» почув від людей, які були знайомі з поетом, розповіло видання Daily Mail.
Данте (в червоному капюшоні), який відвідує пекло, на картині 1850 року, автор Вільям-Адольф Бугро
Як відбувалася реконструкція
Ці біографічні свідчення були наближеними до дійсності. Однак найточніше передати риси обличчя Данте вдалося лише тепер, використавши його череп. Команда Мораєса відтворила образ поета, скориставшись аналізом його кісток 1921 року, підкріпленим даними з наукової статті 2007 року.
Пан Мораєс так розповів про реконструкцію: «Ми вдалися до апроксимації обличчя. Вона полягає у створенні серії прогнозів на основі статистичних даних, отриманих в результаті томографії та ультразвукового аналізу, та зіставленні їх з анатомічною деформацією».
Дослідники створили два набори зображень Данте Аліг’єрі. Один – у відтінках сірого, на яких поет був без волосся та із заплющеними очима. Другий – кольоровий; щоб розфарбувати очі, шкіру та одяг, дизайнер використав найвідоміші портрети поета.
За словами Сисеро Мораєса, реконструкція показала «блискучу людину, озлоблену вигнанням». (Данте був вигнаний зі своєї рідної Флоренції 1302 року та помер у Равенні 1321-го).
І якщо ці деталі добре знайомі нам за багатьма зображеннями, реконструйоване обличчя Данте Аліг’єрі відрізняються від наших попередніх уявлень. Дизайнер наголосив, що череп поета виявився більшим за середній. Дехто вважає, що великий мозок є ознакою визначного інтелекту, сказав пан Мораєс. Хоча це зовсім не обов’язково. Та хоч там як, але Данте справді був генієм, зауважив дизайнер.
«Для мене велика честь працювати над його обличчям; мої прабабуся і дідусь були італійцями, а моя мати говорила італійською до 17 років», – розповів Сисеро Мораєс. «Це, певною мірою, данина поваги моїй сім’ї», – додав він.
Сисеро Мораєс та його співавтор Тьяго Бейні з Федерального університету Уберландії (Бразилія) опублікували результати свого дослідження у журналі 3D-комп’ютерної графіки OrtogOnLineMag.