Вода і мідні труби: у Хорватії виявили затонулий вітрильник XVI століття

Підводні археологи знайшли на борту затонулого голландського торгового судна цінний вантаж. Що в ньому найбільше вразило дослідників?

FacebookTwitterLinkedinTelegram

Археологи з Міжнародного центру підводної археології Хорватії (ICUA) виявили на борту торгового вітрильника, що затонув у XVI столітті, правдиві скарби. Але найбільшою цінністю серед товарів, які перевозив корабель, вчені вважають рідкісні мідні труби.

Про що розповіли дослідники

Судно з трьома англійськими залізними гарматами на борту, затонуло біля південного узбережжя Істрії, поблизу мису Каменяк. Імовірно, воно потрапило у шторм, який зрештою і став причиною його загибелі.

Згідно зі звітом підводних археологів, корабель перевозив різні товари, з-поміж яких були керамічний посуд, різноколірні скляні намистини та червоні скляні чаші. А під час нещодавнього занурення команда знайшла на борту затонулого судна на вантаж мідних труб. У ті далекі часи, коли корабель борознив морські простори, ці труби були надзвичайно рідкісними та дорогими, розповіло видання ILFScience.

Дослідник Лука Бекіч з ICUA повідомив Хорватському радіо та телебаченню, що цих труб було знайдено більш як десять. Їх перевозили частинами, а збирали, швидше за все, в пунктах призначення.

Археологи виявили на трубах написи, в яких зазначалося, де їх виробили: зокрема, у Страсбурзі (Франція) та Лейдені (Нідерланди). На зразку труби, що зберігся найкраще, є напис: LVGDVNY BATAVORVM. Це – назва Лейдена латиною.

шматок труби з вітрильника

«Досі жодна труба з цих міст не була відома і не збереглася ніде у світі», – заявили експерти ICUA.

Дослідивши вантаж та деталі вітрильника, науковці дійшли висновку, що судно, найімовірніше, було голландським і здійснювало торгівлю між Лейденом, Венецією та Константинополем. Однак цей висновок не є остаточним. Археологам доведеться витратити ще кілька років на вивчення вантажу та архівів корабля, аби надати ширшу та переконливішу інформацію науковій спільноті.

Окрім вантажу, на судні збереглися дерев’яні конструкції та блоки, а також шматки канатів. Також археологи натрапили на три гармати, які залишатимуться на дні моря доти, доки наступні експедиції не визначать найкращий спосіб їхнього безпечного доставлення на берег.

Наразі дослідники використовують цифрові методи, зокрема, фотограмметрію, щоб задокументувати сегменти судна, які вже обстежені. Зрештою ця технологія допоможе змоделювати картину аварії, що сталася тут багато років тому.

Фото: International Centre for Underwater Archaeology

FacebookTwitterLinkedinTelegram

ПРОКОМЕНТУВАТИ

Прокоментувати

ТЕЛЕГРАМ

FACEBOOK

ПРО НАС

Логотип 50 Plus

50Plus – це медіа-ресурс про спосіб життя покоління 50+. Наша місія – надавати цікаву і корисну інформацію читачам та надихати їх на новому етапі життя.

ПІДПИСКА

Підпишіться на розсилку, щоб отримувати щотижневий дайджест.

RU