Нервуючи з приводу незабарної авіаподорожі, люди зазвичай замислюються: а може, в літаку є місця, які вважаються відносно безпечними? І якщо це так, то де вони розташовані?
Чи ризиковано мандрувати літаками?
За словами експертів, літаки є одним із найбезпечніших видів транспорту. Рівень смертності автомобілістів значно вищий, ніж повітряних мандрівників, стверджує Ченг-Лунг Ву, доцент Школи авіації в Університеті Нового Південного Уельсу (Австралія). У США шанс загинути під час авіаперельоту становить 1 до 13,7 мільйона, згідно з дослідженням 2024 року, яке опублікувало видання Journal of Air Transport Management.
При цьому науковці не проводили жодних серйозних досліджень, які вивчали б безпечність тих чи інших місць в літаку, зазначив Ву. Він та Деніел Квазі Аджекум, дослідник безпеки польотів в Університеті Північної Дакоти (США) вирішили виправити цю несправедливість. Використавши дані минулих авіакатастроф та знання конструкції літака, вони зробили висновки про найбезпечніші місця на випадок аварії.
Про що повідомили вчені?
Деніел Квазі Аджекум вважає, що «все залежить від динаміки катастрофи». Звісно, якщо літак повністю знищений, пасажири приречені на смерть, де б вони не сиділи.
Інша справа, якщо катастрофа відбувається з низькою енергією та малим кутом удару, наприклад, якщо літак втрачає керування під час посадки та виїжджає за межі злітно-посадкової смуги. «Тоді справді важливо, де сидіти, щоб була можливість вижити», – сказав учений.
У такій ситуації літак після удару об землю може розвалитися надвоє. Більша частина кінетичної енергії буде в передній частині літака, змушуючи його рухатися вперед. У цьому випадку задня частина літака буде безпечнішою, розповіло видання Live Science. До речі, аналіз даних Федерального управління цивільної авіації США, проведений журналом Time, показав, що у задній третині літака – найнижчий рівень смертності.
А тим часом Ву вказав на ще одну зону в літаку, що може забезпечити значний захист: це – сидіння поряд з крилами літака або близько до них. Ця частина має багато структурного посилення, тому може витримувати значні удари. До того ж сидіння в цій зоні розташовані неподалік від аварійних виходів. А отже, пасажир зможе евакуюватися швидше.
Однак і ця, середня частина літака приховує небезпеку. Йдеться про паливні баки під нею. І хоча їх мають спустошувати перед посадкою, вони можуть димитися або загорятися під час аварії. У таких ситуаціях потрібно швидко (протягом 90 секунд) залишити літак, сказав Аджекум. У жодному разі не слід панікувати, знімати аварію або робити щось інше, затягуючи час. А ще потрібно слухати вказівки бортпровідників, додав він.
Учені також порадили ретельно оглянути місце, де ви сидите, знайти очима найближчий аварійний вихід та порахувати ряди до нього на випадок задимлення салону.
За твердженням експертів, літаки зазвичай добре спроєктовані, щоб мінімізувати ризик нещасних випадків, кажуть дослідники. Частини літака можуть відламуватися, щоб захистити основний салон, сидіння дуже надійно закріплені, а ремені безпеки спроєктовані таким чином, щоб мінімізувати силу удару для пасажира.
Фото: pexels.com







