15 квітня – День McDonald’s: американського бренду, який став феноменом ХХ століття. Дата відзначається в річницю відкриття успішним підприємцем на ім’я Рей Крок першого ресторану мережі в 1955 році в штаті Іллінойс. Цій події наразі виповнюється 70 років, тоді як самій компанії, заснованій братами Макдональдами, – 85. Яку роль відіграли зазначені особи у створенні унікальної форми громадського харчування, що стала символом сучасності? І чому винахід швидкісної системи обслуговування Speedee Service System став революцією у ресторанному бізнесі?
Все починається з натхнення
Історія McDonald’s починається в 1940 році, коли брати Річард і Моріс Макдональди відкрили ресторан «швидкої їжі», що став першим McDonald’s у світі. За три роки до цього спритні американці підхопили чужу ідею торгувати в кіоску хот-догами. Надихнувшись прикладом єдиного прибуткового підприємства у місті Монровії (штат Каліфорнія), де продавці загорнутих у булочку сосисок обслуговували постійних відвідувачів місцевої гоночної траси, брати масштабували вдалий проєкт, відкривши щось подібне в 50 милях на схід.
У великому місті зі 100-тисячним населенням Сан-Бернардіно в тому ж штаті Каліфорнія підприємці відкрили більший кіоск з продажу хот-догів, а згодом на $5 тисяч кредитних коштів, отриманих на розширення бізнесу від Bank of America, заснували на розі жвавих вулиць ресторан для автомобілістів. Перший McDonald’s у США несподівано виявився успішним закладом харчування: на ньому брати заробляли $40 тисяч на рік. Відвідувачами нового ресторану були молоді люди, яким сподобалася можливість дешево поїсти та пофліртувати з офіціантками.
Перший ресторан McDonald’s, 1940 рік, штат Каліфорнія, США.
Зайва ланка
Однак у подальшому саме офіціантки були вилучені з сервісу через те, що своїм фліртом заради збільшення чайових уповільнювали процес обслуговування клієнтів. А ще одна зміна в оновленій бізнес-моделі була продиктована спостереженням, що левову частку загального обсягу продажів становили гамбургери: англійська назва hamburger або скорочений варіант бургер означає закритий сендвіч (бутерброд), що складається з розрізаної навпіл круглої булочки, між половинками якої укладаються розігріта плоска котлета, овочі та соус.
Нове меню прискорило приготування замовлень і полегшило роботу персоналу, адже чистити пательні стало значно простіше, ніж грилі, а збирати бургери виявилося швидше за інші варіанти приготування їжі. У 1948 році брати Макдональди повністю перебудували роботу ресторану в Сан-Бернардіно, зосередившись на гамбургерах, картоплі фрі та молочних коктейлях. В оновленому закладі навмисно відмовилися від внутрішнього столового приміщення та офіціантів: попередньо приготовані котлети зберігалися у теплому вигляді, а гамбургери доставлялися на стійку замовлень з максимально продуктивної кухні-конвеєра.
Брати Річард (Дік) та Моріс (Мак) Макдональди.
Франшиза McDonald’s
Вперше у світі сформулювавши принципи концепції «швидкого харчування», засновники McDonald’s заклали водночас засади й для швидкого збагачення. В умовах зростання фінансового успіху наступною мрією братів стала ідея заробити $1 мільйон до того, як їм виповниться 50 років. З цією метою в 1953 році Макдональди почали франчайзинг своєї системи, запровадивши таку форму організації бізнесу, коли власник компанії за певну плату передає право продажу товарів чи послуг іншим виконавцям. Першим McDonald’s у США на франшизі був ресторан у Фініксі (штат Аризона) під керівництвом Ніла Фокса.
Попервах Макдональди передавали в оренду не назву ресторану, а лише власну систему, а пізніше почали «ділитися» всією концепцією, включаючи стандартний проєкт ресторану від архітектора Стенлі Кларка Місцена і логотип від Річарда Макдональда у вигляді букви «М» з парних золотих арок. Втім, брати не планували занадто розширювати мережу закладів і розраховували на невелику кількість ресторанів. Це сталося завдяки новому партнерові засновників McDonald’s Рею Кроку: саме він створив ту розгалужену корпорацію, яку ми знаємо сьогодні.
Переможна стратегія
У 1954 році Рей Крок придбав у братів Макдональдів права ексклюзивного агенту із франчайзингу. Роком пізніше він відкрив ресторан у штаті Іллінойс – його перший McDonald’s у США розташовано в містечку Дес-Плейнз: там тепер зроблено музей корпорації. Компанію McDonald’s System Рей Крок зареєстрував 1955 року (в 1960 році її було перейменовано на McDonald’s Corporation). У 1959 році кількість ресторанів, відкритих творцем найбільш прибуткової мережі швидкого харчування, перевищила сотню, а в 1961 році Рей Крок повністю викупив права на компанію і став її новим власником. На відміну від засновників бізнесу, яких до зустрічі з новим партнером цілком влаштовував заробіток $100 тисяч на рік, Крока б така «висота стелі» не задовольнила.
1963 рік ознаменувався продажом мільярдного гамбургера, а маркетинговою знахідкою для залучення нового сегменту користувачів стало використання рудоволосого клоуна Рональда Макдональда. У 1968 році з’явився Біг Мак від McDonald’s, у 1973-му меню доповнилося готовими сніданками, а з 1975 року ресторани почали приймати замовлення від автомобілістів.
Рей Крок
Як створили Біг-Мак
Новий бургер із двома яловичими біфштексами, цибулею, маринованим огірком, сиром «Чеддер», свіжим салатом, заправленими спеціальним соусом, та трьома шарами булочки з насінням сезаму став успішною новацією від франчайзера Джима Делегаті, який створював конкурента подібного гамбургера з ресторану Big Boy. Відмінною рисою великого бургера став третій шматок хліба, що стабілізує вміст і не дозволяє гамбургеру розвалитися. Бургер Біг Мак виявився справжньою «зіркою» ресторанів McDonald’s і швидко став лідером продажів у всіх американських штатах.
Популярність Біг-Маку з 1968 року не знижується, сьогодні ця страва швидкого харчування з енергетичною цінністю 503 ккал відома у всьому світі. Майже 70 років Бік-Мак підкорює гастрономічні смаки різних поколінь, породжуючи чутки про ймовірні «секретні домішки», завдяки яким виникає потяг до цього продукту та його ресторанної «компаньонки» – картоплі фрі, популярність якої є так само високою. Багато людей уподобали унікальну приправу, не здогадуючись, що саме в ній міститься. Тож одкровення колишнього шеф-кухаря McDonald’s сприймаються як сенсація.
Джим Делегаті
Феномен Біг Маку
За словами одного з екс-працівників мережі, «таємні» інгредієнти варто шукати в особливому соусі, склад якого дійсно не є очевидним. Те, чим поливають подрібнену цибулю і салат у McDonald’s, насправді не є кетчупом, незважаючи на фірмовий рожевий відтінок гострої приправи. Цей унікальний соус не додається до інших страв фаст-фуду, тож секрети Біг Маку тривалий час залишаються інтригою. Виявляється, що фірмовий соус на основі майонезу набуває свого неповторного смаку завдяки комбінації винного оцту та дюссельдорфської гірчиці.
У соусі не міститься жодного складника на основі томатів, натомість є широкий перелік консервантів, стабілізаторів і спецій, які б ви не додавали у продукт домашнього приготування. Помаранчевий колір соусу для Біг Маку зумовлений вмістом паприки, котра має функцію барвника і смакової добавки. Крім паприки, оцту та гірчиці, решта інгредієнтів – така ж, як і очікувалося. «Секретний» соус готується із суміші майонезу, білого перцю, солодкого маринованого огірка, гранульованого часнику та цибулевого порошку. Все це треба змішати і залишити щонайменше на півгодини, а потім можна додавати до Біг Маку.
Що таке Біг Мак індекс
Через те, що ця страва об’єднала світ, за нею навіть визначають паритет купівельної спроможності в різних країнах. Видання The Economist назвало неофіційний спосіб визначення ПКС «бутербродним» курсом. Індекс Біг Мака – це винахід, що визначає, скільки має коштувати бургер Біг Мак від McDonald’s у певній країні з огляду на курс її національної валюти. Щорічний Індекс Біг Мака The Economist складає з 1986 року. Аргументи на користь цієї системи – McDonald’s є присутнім у більшості країн, а сам Біг Мак містить основні продовольчі компоненти (м’ясо, овочі, хліб), тож може вважатися універсальним узагальненням продукту народного господарства.
Експерти розглядають співвідношення вартості Біг Маку в різних країнах еквівалентом співвідношення курсів тамтешніх валют. Свого часу за цим показником українську гривню було віднесено до десятки найбільш недооцінених світових валют. Тоді економісти зазначили, що наша країна, як і Малайзія, Китай, Єгипет, Індонезія та Філіппіни, свою валюту недооцінює, а розвинуті країни, навпаки, суттєво переоцінюють вартість національних валют (іноді більш ніж удвічі). Найдорожчим бургер виявився в Ісландії ($7,44), Норвегії ($6,63), Швейцарії ($5,05), а найдешевшим – у Китаї ($1,41).
Біг Мак: історія успіху
Наразі під легендарною торговою маркою працюють понад 40 тисяч ресторанів в 120 країнах, 95% із яких – це франшиза McDonald’s. 24 травня 1997 року в Києві відкрився перший ресторан McDonald’s в Україні. Наша країна стала тоді 102-ю державою, де почала функціонувати всесвітньо відома мережа. Станом на 2024 рік у 24 містах і п’ятьох селах України McDonald’s був представлений 123 ресторанами, дев’ять із яких потрапили до сотні найбільш відвідуваних закладів McDonald’s у світі. А потенціал лідеру фастфуду в Україні оцінюється у 500 ресторанів. За новою концепцією розвитку, нові заклади відкриватимуться вздовж великих трас.
Корпорація зі штаб-квартирою в передмісті Чикаго Оук-Брук входить до переліку найбільших компаній США. Подальший розвиток McDonald’s у світі – це переможна хода лідера ринку з ефективними принципами роботи. Практично в кожному великому місті ресторани McDonald’s радують відвідувачів доступними цінами, високою якістю продуктів і різноманітним меню. Протягом десятиліть асортимент страв у закладах швидкого харчування McDonald’s неодноразово змінювався і поліпшувався. Зокрема, з доданням до ресторанного меню курячих макнаггетсів McDonald’s вийшов на друге місце у світі за роздрібними продажами курятини. В українських закладах McDonald’s проводяться сезони української кухні, коли в меню з’являються «український соус» та серія «українських бургерів».
Відповідальний за радість
Історія Біг Маку й історія McDonald’s невід’ємні від історії клоуна Рональда Макдональда. У 1963 році топ-менеджери McDonald’s з рекламною метою організовували святкові шоу для дітей, запросивши на свято у Вашингтоні аніматора в образі сумного клоуна Бозо, який дуже сподобався маленьким відвідувачам та їх батькам. Тоді менеджери компанії вирішила створити власного персонажа, який би став її символом. На масові заходи до ресторанів McDonald’s на роль клоуна Рональда Макдональда запрошувалися відомі артисти, аніматори та гумористи, які сприяли залученню нових клієнтів. У 2003 році Рональд Макдональд був проголошений офіційним «керівником радості» в корпорації McDonald’s – Chief Happiness Officer.
Для подальшої популяризації закладів мережі бренд пропонує гостям додаткові послуги на кшталт ігрової зони, безкоштовного доступу до Wi-Fi та спокійної тихої музики, що сприяє розслабленню і приємному відпочинку. Орієнтир на майбутнє – бездоганне обслуговування і корисність меню. У часи, коли альтернатива стає нормою, новими клієнтами закладів фаст-фуду в Україні будуть не лише люди, які хочуть заощадити час, а ще й прихильники здорового та збалансованого харчування. Тому у закладах швидкого харчування з’являються вегетаріанські, безглютенові чи безлактозні страви, а трендом року стають овочі.
Секрети успіху компанії McDonald’s
Першою передумовою визнання бренду стало збереження найкращого: Рей Крок у McDonald’s дотримувався тієї форми обслуговування, що вже зарекомендувала себе при Макдональдах – він її не міняв, а лише вдосконалив і стандартизував. Продавець прав франшизи McDonald’s завжди культивував пошук найкращих рішень: система управління і робота ресторанів, як і харчові технології, незмінно модернізуються. Наприклад, картопля фрі популярність свою тому збільшує, що на поліпшення її якості та смаку корпорація за десять років витратила понад $3 мільйони.
Система роботи на франшизі McDonald’s відрегульована до дрібниць, адже дотримання правил і стандартів є основою філософії компанії. Головними критеріями при відборі кандидатів на робочі місця в мережі є активність і працьовитість. Високий поріг входу до корпорації є тим фільтром, що гарантує залучення найбільш вмотивованих та заможних нових партнерів. Окрім бездоганної ділової репутації, McDonald’s вимагає від інвесторів наявності $500-тисячного вільного капіталу і не дозволяє долучатися до справ за рахунок кредитних коштів. Одна з найдорожчих франшиз на українському ринку – це високі стандарти і тиск: регулярні перевірки тримають під контролем і температуру фритюру, і доброзичливість касира. Але споживач від такої пильності лише виграє, бо отримує саме ту якість, яка забезпечує феномен Біг Маку.
Фото з відкритих джерел