Що впало – не пропало: чи працює правило п’яти секунд?

Згідно з поширеною думкою, п'ять секунд є безпечним періодом часу, після якого можна вживати їжу, що впала на підлогу. А що каже про це наука?

FacebookTwitterLinkedinTelegram

З давніх-давен люди вважали, що якщо їжа пролежала на підлозі п’ять секунд, вона цілком годиться для вживання. Хтось наполягає, що й 10 секунд не є критичними. Цікаво, що з цього приводу думають вчені.

Якщо коротко, то це залежить, по-перше, від типу їжі, а по-друге, від того, куди саме вона впала. Так зазвичай відповідають науковці на це запитання.

Наприклад, шматки вологих продуктів, як-от кавуна або м’ясних страв, швидше приваблюють зграї бактерій, ніж суха їжа, як-от чипси або печиво. Також експерти вважають: що менше часу наїдки провели на землі, то краще. Спробуємо розібратися з цим детальніше.

морозиво на підлозі

Тож правило п’яти секунд – міф чи правда?

Попри те, що у ванній та кухні міститься найбільше бактерій, згідно з цьогорічним дослідженням, у наших будинках не існує безпечних місць, де можна було б їх уникнути. Навіть у середньостатистичній вітальні мешкає близько 400 видів мікробів. Найбільше їх потрапляє в домівки через воду з тротуарів.

І навіть якщо їжу, що впала, занурити під струю води, мікроби все одно можуть залишитися на ній. І це не залежить від того, пролежала вона на підлозі п’ять секунд чи більше.

«На жаль, правило п’яти секунд – це міф», – стверджує Венді Лебретт, лікарка-терапевтка та дослідниця в галузі гастроентерології Каліфорнійського університету. Тоді звідки він узявся?

Дехто вважає, що правило п’яти секунд було запроваджено монгольським правителем і тираном Чингісханом. Він начебто вимагав, щоб гості його бенкетів їли ту їжу, що падала на підлогу, розповіло видання Daily Mail.

Відповідно до другої версії, у всьому винна знана кулінарка Джулія Чайлд. Під час свого телевізійного шоу 1963 року вона не знехтувала млинцем, що впав на плиту, і запевнила глядачів, що його ще можна їсти.

сендвіч падає зі столу

Чим небезпечні страви з підлоги

2016 року дослідники Ратгерського університету (США) перевірили правило п’яти секунд експериментальним шляхом. Вони проаналізували вміст бактерій в чотирьох типах продуктів: кавуні, хлібі, хлібі з олією та мармеладних цукерках.

Результати показали, що після п’яти секунд перебування на підлозі найбільше бактерій збирає кавун (97 відсотків). Дещо менше їх залишається на хлібі (94 %) та хлібі з олією (82 %). А тим часом до мармеладок прикріпилося 62 відсотки бактерій.

Науковці попереджають, що шкідливі бактерії існують на кожній поверхні, що є в нашій оселі. І вони будь-якої миті можуть потрапити в нашу їжу. Вже не кажучи про ті випадки, коли продукти впали на підлогу та спровокували контакт з великою кількістю бактерій.

бактерії на поверхні

Насправді, за свідченням учених, цей процес прикріплення бактерій до їжі займає менш ніж секунду. Наші наїдки є для магнітом для хвороботворних організмів. Такі бактерії, як сальмонела, кишкова паличка, лістерія, спричиняють проблеми з травленням та харчові отруєння. Їхні найперші ознаки всім відомі: блювання, діарея та підвищена температура.

***

Попри дослідження, що показали, як швидко бактерії прикріплюються до їжі, вчений-дієтолог Дональд Шаффнер з Ратгерського університету вважає: люди, швидше за все, й надалі довірятимуть правилу п’яти секунд. Вони хочуть, щоб це було правдою, додав науковець. Бо ж, на їхню думку, всі їдять їжу з підлоги, коли цього ніхто не бачить.

А відомий дієтолог Пол Доусон з Клемсонського університету (США) зауважив: «Насправді в людей було замало базових знань про мікроорганізми та їхні зв’язки з людськими хворобами аж до новітнього періоду нашої історії. Таким чином, вживання їжі, що впала, ймовірно, не було табу. Люди не могли бачити бактерії, тому вони думали, що якщо витерти видимий бруд, все буде гаразд».

Проте сучасні науковці радять критичніше ставитися до цієї анахронічної практики. Адже що довше їжа залишається на землі, то більше небезпечних бактерій вона притягує.

Фото: pexels.com

FacebookTwitterLinkedinTelegram

ПРОКОМЕНТУВАТИ

Прокоментувати

Квадратний рекламний банер 50 plus.

ТЕЛЕГРАМ

FACEBOOK

ПРО НАС

Логотип 50 Plus

50Plus – це медіа-ресурс про спосіб життя покоління 50+. Наша місія – надавати цікаву і корисну інформацію читачам та надихати їх на новому етапі життя.

ПІДПИСКА

Підпишіться на розсилку, щоб отримувати щотижневий дайджест.

© Copyright 2024 50Plus

RU