Не IQ, а EI: чому емоційний інтелект є новою суперсилою?

Сучасні роботодавці додають до набору якостей ідеального співробітника модну чесноту, що для робочого та життєвого успіху виявляється важливішою за розум.

Коли людина вивчає вплив своїх слів та вчинків на інших, то може усвідомлено будувати гармонійні стосунки, ефективно вирішувати конфлікти і взагалі до них не доводити, створюючи більш продуктивну та сприятливу атмосферу в оточенні. Таку спроможність розробник і популяризатор концепції емоційного інтелекту Деніел Ґоулман назвав новою суперсилою, яку можна і треба розвивати, щоб відкрити можливості для кар’єрного зростання й особистого благополуччя.

Корисніше за розум

У перекладі з англійської популярний термін Intelligence Quotient (IQ) означає «коефіцієнт інтелекту», тобто кількісну оцінку розумового рівня, що визначається за допомогою спеціальних тестів із завданнями на логіку й аналітичні здібності. Водночас психологи оперують поняттям «емоційний інтелект» (Emotional Intelligence або EI) та «коефіцієнт емоційного інтелекту» (Emotional Intelligence Quotient або EQ). На відміну від показника інтелекту IQ, що фокусується на логіці, абстракції й аналізі, терміни EQ й EI визначають здатність розуміти чужі та власні емоції і керувати ними.

Засновник поняття емоційного інтелекту – Деніел Ґоулман, американський психолог, науковий журналіст (понад 12 років працював по цій тематиці у The New York Times) і письменник, що став автором однойменного бестселера. Його книга «Емоційний інтелект» (видання середини 1990-х років) – про те, як розуміння почуттів може допомогти адаптуватися до складних обставин і реалізувати поставлену мету. Автор зробив висновок, що розвиток емоційного інтелекту сприяє досягненням у житті та професії краще за IQ, дозволяючи приймати виважені рішення і будувати міцні стосунки.

Книжки Деніела Ґоулмана

Емоційному інтелекту Деніел Ґоулман надав більшого значення, ніж рівню IQ, бо розум не є умовою життєвих успіхів і досягнення намічених цілей – на відміну від високого емоційного інтелекту. Як показує практика, особи з розвиненим EI навіть без вражаючих знань чи визначних навичок ефективно взаємодіють з людьми, вибудовують правильну комунікацію, долають стреси та знаходять можливості для розвитку у складних ситуаціях. Отже, емоційний інтелект (EI) є здатністю людини щиро співпереживати іншим і водночас контролювати власну реакцію.

Складові емоційного інтелекту

Люди з високим EQ чи EI розбираються у тому, що відчувають самі та в якому емоційному стані перебувають інші люди. Емоційний інтелект проявляється у поведінці, яка створює легку атмосферу доброзичливості та безпеки. Коли людина вміє контролювати свої емоції, з нею приємно мати справу іншим. Згідно з концепцією Деніела Ґоулмана, емоційний інтелект складається з п’яти показових компонентів: усвідомленості, саморегуляції, внутрішньої мотивації, розвиненої емпатії і т. зв. продуктивної комунікабельності, тобто навичок взаємодії та роботи з людьми.

Усвідомленість

Людина бачить і розуміє свої сильні та слабкі місця, знає, що її бентежить, лякає і дратує, що для неї є приємним і що неприпустимим. Водночас особа уявляє, як такі її емоції сприймаються оточуючими людьми.

Саморегуляція

Людина діє не лише відповідно до ситуації, а орієнтуючись на власну мету, тобто контролює свої реакції і думає, як краще вчинити.

Внутрішня мотивація

Коли іншим для діяльності важливі стимули (гроші, похвала чи обнадійлива перспектива), люди з високим EI зовнішньої мотивації для досягнень не потребують: вони мають мету і розвиваються за власним планом.

Здатність співпереживати

Люди з розвиненою емпатією можуть надати щиру і тактовну емоційну підтримку іншим, чим викликають симпатію в оточення.

Жінка проявляє співчуття

 

Продуктивна комунікабельність

Останній компонент – це навичка будування гармонійних (неконкурентних) взаємин, заснованих на довірі, повазі та дружбі.

Високий емоційний інтелект є ознакою міцного психічного здоров’я, адже така людина спроможна залишатися продуктивною в стресових умовах, покращуючи навколишню атмосферу. Емоційний інтелект у бізнесі дозволяє зберігати самовладання та спокій за форс-мажорних обставин. Однаково важливими у трудовому колективі є високий EI співробітників та емоційний інтелект лідера, коли люди вміють сприймати критику, беруть відповідальність за невдачі, не допускають або ефективно долають конфліктні ситуації і бачать шляхи виходу із кризи.

Як підвищити EI

Але відсутність емпатії і брак внутрішньої мотивації не є нездоланними перешкодами для набуття корисних soft skills. Емоційний інтелект можна розвинути – так само, як і зміцнити психічне здоров’я. Для цього треба зробити шість кроків.

Розширюйте погляд на світ

Якщо почати відслідковувати власні реакції на людей чи події, можна виявити схильність до стереотипів або поспіх у винесенні суджень до ознайомлення з усіма фактами. Намагайтеся ставити себе на місце інших людей – тоді буде легше зрозуміти їх мотивацію у прийнятті рішень. Щоб краще розуміти та приймати себе і інших, треба відкриватися для нового досвіду і розширювати власний погляд на світ.

Практикуйте скромність

Не вихваляйтеся здобутками у соцмережах, щоб не залежати від чужого схвалення і не втрачати зв’язок з собою, орієнтуючись у поглядах і прагненнях на думку оточення. Особиста скромність дозволяє не збити внутрішній «компас», почути себе та створити внутрішню мотивацію, що є стабільним джерелом психічних сил для просування до усвідомлених цілей. Критерії правильного напрямку – всередині кожної людини.

Будьте чесними

Дивіться на себе очима стороннього спостерігача. Проаналізуйте без упередження власні сильні та слабкі якості і прийміть себе цілісною особистістю.

Досліджуйте свої реакції на стрес

Звертайте увагу на те, як ви справляєтеся з неприємними несподіванками та тривалим тиском несприятливих обставин. Чи піддаєтеся паніці, звинувачуєте інших, коли щось відбувається не так, як треба? Прослідкуйте, що станеться або вже ставалося, якщо взяти на себе відповідальність та спробувати вирішити проблему. Згадуйте ці дослідження у чергових стресових ситуаціях і змінюйте неефективну поведінку. Щоб навчитися зберігати у кризу спокій, треба припинити хвилюватися про те, чого не можна змінити, і робити те, що у ваших силах.

Не бійтеся відповідальності

Вчиться відповідати за свої дії  – визнавати власні помилки, вибачатися за причинені образи і виправляти погані наслідки вами зробленого.

Аналізуйте наслідки

Дієвим інструментом для розвитку емоційного інтелекту є обдумування причинно-наслідкових зв’язків. Якщо вивчати вплив своїх слів та вчинків на інших, то можна навчитися гармонійному спілкуванню й ефективному вирішенню конфліктів. Емоційний інтелект лідера може стати визначальним фактором у створенні здорової та продуктивної атмосфери в колективі.

Керівник у офісі

Емоційний інтелект у дитини

EI варто розвивати з дитинства, вважає автор книги для батьків і вихователів «Емоційний інтелект у дитини» Джон Готтман. Дослідник виявив, що діти, які з ранніх років проходили його емоційний коучинг, привчалися регулювати власний емоційний стан, добре взаємодіяли з іншими, підвищували свою уважність і зосередженість, що позначилося на кращій підготовці до школи. На противагу, діти без розвитку емоційного інтелекту виявилися схильними до тривоги та депресії.

Двоє дітей граються з лялькою на вулиці взимку

Тож коуч створив інструкцію для батьків і вихователів: що робити для підвищення емоційного інтелекту у дитини, адже ця риса допомагає досягати успіхів у навчанні і підготовці до дорослого життя. Доктор філософії та професор психології Джон Готтман зазначає, що розвиток емоційного інтелекту у дитини базується на усвідомленні, що прийнятними є всі почуття, але не будь-яка поведінка. Така модель виховання надає можливість контролю – з часом діти навчаються регулювати свою поведінку.

Автор акцентує на важливості емоційного інтелекту для довгострокового добробуту й ефективної побудови стосунків, тому не радить дорослим орієнтувати дитину передусім на поточні успіхи в навчанні, нехтуючи емоційним розвитком. Емоційний зв’язок із батьками та наставниками є важливим для встановлення довіри й розуміння між дитиною і дорослими, які її бачать та чують. І щоб впоратися з таким завданням, усім необхідно розвивати емоційний інтелект: на всі випадки життя це буде людською суперсилою.

Фото: pexels.com, pixabay.com

WhatsappTelegramViberThreads

ПРОКОМЕНТУВАТИ

Прокоментувати